Overslaan en naar de inhoud gaan

'Klikwijzer tegen internetnaïviteit kind'

Veel kinderen lijden aan internetnaïviteit en geven te veel privacygevoelige informatie vrij op het net. Er moet daarom een klikwijzer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt Marcel Schaareman, director marketing van Online. Aanleiding is een onderzoek door Qrius in opdracht van Online,w aaruit blijkt dat 75 pct van de kinderen persoonlijke details op internet plaatst. Ook gebruikt 65 pct bijna altijd zijn eigen naam op internet.

related partner content for mobile comes here

Volgens Schaareman zijn kinderen onvoldoende op de hoogte van de gevaren van hun internetnaïviteit. Ze laten zich vaak in hun enthousiasme makkelijk verleiden persoonlijke informatie af te staan, zonder te beseffen dat deze vooral voor marketingdoeleinden wordt gebruikt of in handen van een kwaadwillende terecht kan komen.

Schaareman pleit voor een soort Kijkwijzer op internet: de klikwijzer. Dit legt de internetnaïviteit onder kinderen aan banden en wijst marketingbedrijven op hun verantwoordelijkheden. Hij ziet daarnaast ook een taak voor de ouders weggelegd. Ouders waarschuwen hun kinderen wel voor contact met vreemden. Zij beseffen niet altijd dat de wereld van hun kind nu ook een virtuele versie kent waarvan de kenmerken veel minder duidelijk te herkennen zijn, of hebben moeite de trucjes te doorzien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in