Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe de 5 B’s van de traumadeskundige ons helpen in crisiscommunicatie

Het crisisspiekbriefje van de psychotraumatoloog
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[Door Noud Bex]

related partner content for mobile comes here

Bij sommige crises werk ik samen met een expert op het gebied van crisis, stress en trauma, door mij de psychotraumatoloog genoemd. Vaak voor slachtoffers, maar soms ook voor medewerkers of crisisteamleden van de getroffen organisatie.

Peter van Loon is één van de meest ervaren en gerenommeerde specialisten op dit gebied. Tijdens een rustig moment in een crisissituatie maakt hij mij deelgenoot van wat volgens hem de crux is van het omgaan met emoties tijdens calamiteiten. Dat levert mij een spiekbriefje op dat handig is bij het nadenken over crisiscommunicatie.

W&;s en TRIP

Voor het opstellen van de (crisis)communicatieboodschap bieden de vertrouwde 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) mij al jaren houvast.

Een ander praktisch hulpmiddel is TRIP: Topic (wat is er aan de hand?), Reason (hoe kon het gebeuren?), Interest (welke gevolgen zijn er voor wie?) en Perspective (wat zijn de genomen maatregelen? welke resultaten kunnen daarvan worden verwacht? wat is het handelingsperspectief?).

Primaire emoties

Peter van Loon gaf me echter nog een andere invalshoek. Hij stelt dat alle emoties van mensen zijn terug te voeren op vier primaire basisemoties, die hij de vier B’s noemt: Bang, Bedroefd, Boos en Blij.

De laatste B (Blij) is voor crisismanagement en –communicatie minder interessant, de drie andere des te meer. Vaak is één emotie dominant, maar er kunnen ook meer emoties tegelijkertijd spelen.

Menselijke bejegening

Volgens Peter “kijken” crisisteams vaak naar emoties als het probleem, terwijl het beter is emoties vooral te zien als een gezond stuk menselijkheid waar je respectvol mee om moet gaan. En dat laatste resulteert in zijn vijfde B, die van Bejegening (en dus ook de communicatie). Zoek de vaak hele concrete aanknopingspunten voor de ontstane emoties en voldoe aan de behoefte die er aan ten grondslag ligt. Vaak is dat voldoende.

Anders kijken

Wat zijn dan die onderliggende behoeftes en welke aanknopingspunten bieden die voor crisiscommunicatie?

Bang: mensen die angstig zijn, willen antwoorden op vragen en zoeken geruststelling.
Bedroefd:  mensen met verdriet, willen troost en ondersteuning.
Boos: mensen die boos zijn, hebben behoefte aan begrip of respect voor hun  boosheid oftewel hun “grenzen”. Die  “grenzen” mogen of moeten soms ook worden begrensd om duidelijkheid te scheppen voor mensen.

Kortom, het kijken vanuit een ander vakgebied levert soms boeiende inzichten voor (crisis)communicatie op. Of een spiekbriefje.

Noud Bex is expert crisiscommunicatie en oprichter van Bex Communicatie

Foto ANP, Catrinus van der Veen
Boze burgers bij het gemeentehuis in Loppersum waar minister van Economische Zaken een persconferentie hield

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in