Overslaan en naar de inhoud gaan

Zwarte Piep

De reclamewereld hield zich angstig stil in de zwartepietenpolemiek: 'don't rock the stoomboot' was het devies.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Dick van der Lecq

related partner content for mobile comes here

De intocht van Sinterklaas was niet eerder zo onstuimig. Geen rustig trippel trappel trippel trap dit jaar, maar een vliegende storm die de goedheiligman via Meppel zo de Amstel op blies. Onstuimig was het daarvoor ook al door de internationale Zwarte Pieten discussie. De Verenigde Naties, de Raad van State, Mark Rutte, Diewertje Blok, ze waren er maar druk mee. Reclamemakers hielden zich daarentegen wijselijk op de vlakte. Ze mogen dan goed raad weten met ‘lastige onderwerpen’ als teenschimmel, impotentie en vaginale zeep. Maar gaan graag met een grote boog om de pietenpolemiek. Als de Benetton campagne nog had bestaan, hadden we een billboard gezien van de Sint op een zwart paard met een witte Piet. Maar nu was het angstig stil: zwarte piep.

En misschien maar goed ook. Het Sinterklaasfestijn is jaarlijks goed voor een half miljard extra omzet. Daarvoor wil de marketeer zich wel een beetje gedeisd houden. Albert Heijn voorzag zijn personeel van een speciale Zwarte Piet handleiding. De klimpieten in de Bijenkorf werden overnight goud gespoten. &;Om de premium uitstraling van het warenhuis te benadrukken&;. Tuurlijk. Blokker houdt het bij zwart maar zonder dikke lippen. Piet blijkt toch geen Afrikaanse naam. En in het Sinterklaasjournaal figureren slechts nog schoorsteenpieten: blank van geboorte, zwart van roet. Bol.com waagde zich nog aan een piepklein pietgrapje. Maar verder was ‘Don’t rock the stoomboot’ het devies.

De reclamemaker mag als wildebras te boek staan; in werkelijkheid is hij dus best respectvol en ook een beetje een bange poeperd. Hij werkt voor merken die soms al eeuwen bestaan. En weet dat een imago te voet komt maar te paard gaat. Op de rug van Amerigo is een zorgvuldig opgebouwd imago zo verdwenen. Daar kan de collega roetspecialist van VW inmiddels over meepraten. Hoe dan ook, over twee weken vieren we het enige echte kinderfeest. Dus klaar met de klaaskramp. Anders neemt Halloween het nog over. Gooien we geen pepernoten maar pompoenen. Schminken geen roet maar bebloede gezichten met littekens. Alsof dat een feest is.

Deze column van Etcetera&;s Dick van der Lecq staat dit weekend in Het Parool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in