Overslaan en naar de inhoud gaan

Chatten met een dokter vanaf je vakantiebestemming

Het overkwam een Nederlandse jongen die alleen aan het backpacken was in Australië. Hij werd ziek op een afgelegen locatie. Hij downloadde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op afstand stelden medisch specialisten een acute blindedarmontsteking vast. De jongen werd met spoed naar een ziekenhuis gebracht en werd direct geopereerd.

related partner content for mobile comes here

Een van de bedenkers van deze app is  van Greenberry. Ik benaderde hem voor een interview.

Jan-Willem: is voor mensen die een medisch probleem hebben in het buitenland. Met de app kunnen ze direct in contact komen met een Nederlandse specialist en hun klachten voorleggen door te chatten en foto’s te delen.”

Wat kun je vertellen over de samenwerking met Zilveren Kruis?
De app is samen met hen ontwikkeld. helpt de zorgverzekeraar om zich te onderscheiden met digitale middelen en digitale campagnes. We zijn inmiddels een jaar bezig en de app is al in 192 landen gebruikt. Afgelopen zomer stelden de vakantiedokters per dag gemiddeld 150 diagnoses.”

Welk type medische klachten komt het vaakst voor?
Huidproblemen, zoals schaafwonden en irritaties. Zelf heb ik de app gebruikt toen mijn zoontje zich afgelopen zomer verbrandde aan de barbecue. Ik vroeg mij af of het nodig was om een lokale arts te bezoeken. Door even een fotootje te maken en een tekstbericht te versturen in de app kreeg ik gelijk antwoord.”

Hoe is de samenwerking met medisch specialisten geregeld?
Sommige zorgverzekeraars bieden hun klanten een hulplijn aan die ze kunnen bellen bij medische problemen in het buitenland. Weinig mensen maken hiervan gebruik omdat ze óf niet van het bestaan weten óf het te ingewikkeld vinden. Wij besloten vorig jaar om het anders aan te pakken en in te spelen op de WhatsApp-cultuur. In het begin was dat voor artsen best even wennen.”

Waar kwam dat door?
“Een diagnose stellen aan de hand van korte tekstberichten en foto’s was nog nooit eerder gedaan. In het begin was dat voor medisch specialisten best even wennen. Die kregen opeens foto’s te zien van jongeren met vragen over geslachtsziektes. Maar na verloop van tijd bleken de korte teksten en foto’s een hele goede manier om op gestructureerde wijze een diagnose vast te stellen.”

Het gebruik van de app is gratis. Levert het Zilveren Kruis iets op?
Zeker. Het mes snijdt voor hen aan twee kanten – enerzijds besparen zij kosten doordat vakantiegangers hun vragen stellen via de app in plaats van dat zij een consult aangaan. Over het algemeen kun je stellen dat een consult via de app veel goedkoper is. Anderzijds zien we een positief marketingeffect. Je hoeft niet verzekerd te zijn bij Zilveren Kruis om de app te gebruiken. Daarmee bouwen ze aan het imago van kwaliteitsmerk. Zilveren Kruis wil laten zien dat je bij een passende zorgverzekering verder moet kijken dan puur de laagste prijs.”

Wat is het grootste obstakel tot nu toe voor App de Vakantiedokter?
Privacy waarborgen en omgaan met gevoelige gegevens. Het is een grote verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de gegevens van onze gebruikers niet in verkeerde handen terechtkomen. We hebben daarom bewust gekozen voor een eigen app en niet voor een algemeen Whatsapp-nummer. Zo houden we zelf de regie.”


*) App de Vakantiedokter behoort tot de tien beste innovaties binnen de innovatiethema’s Health & Wellbeing en Seamless Travel & Transportation van de . Op 30 oktober zijn de Blauwe Tulpen uitgereikt binnen alle tien de thema’s en ook is de favoriet van het Nederlandse publiek bekroond met een award. Een compleet overzicht van de winnaars staat op

**) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Matthias Baggerman.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in