Overslaan en naar de inhoud gaan

De 20 beste boeken over het communicatievak: hoeveel ken jij er?

Zware kost en lichte snacks - alle van blijvende grote waarde - #20COM
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Conform &;de& heeft de kop van dit artikel een getal, een superlatief, dekt het de lading, is het opvallend en prikkelend met actieve en aanmoedigende werkwoorden, een plaatje en een vraag.

related partner content for mobile comes here

Tot zover de verleiding, over naar de inhoud. De redactie van dit onvolprezen medium vroeg mij een lijstje te maken van de &;beste/favoriete&; boeken over het communicatievak.

Lijstjes zijn altijd leuk, dus heb ik uit de groslijst van 378 boeken uit  een top-20 samengesteld die ik elke vakzuster en – broeder zou toewensen als basispakket. De selectie bevat enkele zware gerechten maar ook diverse lichte snacks. De overeenkomst is dat ze, wat mij betreft, van blijvende grote waarde zijn voor ons mooie vak. Ze staan hieronder alfabetisch gerangschikt, met een korte verklaring per titel:

1. 

Hidden persuasion
Andrews, M., Baaren, R. van, & Leeuwen, M. van (2013). Amsterdam: BIS Publishers.

Voor wie iemand wil overtuigen. En voor wie wil begrijpen wat eigen overtuigingen voedt.

 

2. 

Heerlijk oneerlijk: hoe we allemaal liegen met name tegen onszelf
Ariely, D. (2012).. Amsterdam: Maven publishing

De titel zegt het al goed, of zou het niet kloppen?

 

3.

Cutlip and Center’s effective public relations
Broom, G. M., & Sha, B. L. (2013). Harlow:  Pearson.

Al decennia het toonaangevende standaardwerk voor PR. En voor corporate communicatie, wat volgens dit handboek hetzelfde is.

4.

Work engagement: A handbook of essential theory and research
Bakker, A., & Leiter, M. P. (2010). Hove: Psychology Press

Voor mij de essentie van interne communicatie, al heet het niet zo.

 

5.

Transparency: How leaders create a culture of candor
Bennis, W., Goleman, D., & O’Toole, J. (2010). San Francisco: Jossey-Bass

Een even welkom als (helaas) schaars pleidooi voor transparantie in en door organisaties.

 

6.

On the origin of stories: Evolution, cognition, and fiction.
Boyd, B. (2009). Cambridge, MA: Harvard University Press.

Een vlot verteld verhaal over wat de wetenschap meent te weten over verhalen, voorbij de enorme stapel onzinverhalen over storytelling.

 

7.

Beeldtaal: perspectieven voor makers en gebruikers
Broek, J. van den, Koetsenruijter, W., Jong, J. de, & Smit, L. (2010) Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.

Omdat beelden zoveel meer zeggen dan woorden

8.

Jongens zijn slimmer dan meisjes
Bruyckere, P. de, & Hulshof, C. (2013). Culemborg: Van Duuren Management.

Omdat elke communicatieprofessional voortdurend moet worstelen met beweringen en bewijzen, en zeker niet te makkelijk iets voor waar moet aannemen.

 

9.

De communicatieprofessional - Een inleiding tot theorie en praktijk van het beroepenveld
Coebergh, P.H. (2015). Groningen: Noordhoff.

Hier volg ik Jan Jelle van Hasselt in het blad Communicatie: &;Een factotum voor de communicatie­professional&;, Joop de Jager in Magazine C: &;Ik beveel het boek warm aan bij de opleiders&; en Ron van der Jagt in het voorwoord: &;Dit boek combineert inzicht in de agenda van bestuurders met de theorie en praktijk van het communicatievak&;.

10.

Gevaarlijk spel: de verhouding tussen PR & voorlichting en journalistiek
Prenger, M., Valk, L. van der, Vree, F. van, & Wal, L. van der (2011). Diemen: AMB.

Om te begrijpen hoe angstig wetenschappers en journalisten tegen communicatiemanagement aan kunnen kijken.

 

11.

Theories of human communication
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2010). Long Grove: Waveland Press

Pittig en degelijk overzicht van alle theoretische scholen in en rondom communicatie, dat overigens niet gedefinieerd is in dit handboek.

 

12.

The great convergence:  Asia, the West, and the logic of One World.
Mahbubani, K. (2013) New York: Perseus  

Omdat een communicatieprofessional ook een visie op de wereld mag, nee moet hebben, en omdat deze zowel concreet als visionair en hoopgevend is.
 

13.

The righteous mind: Why good people are divided by politics and religion
Haidt, J. (2012). New York: Pantheon.

Omdat ook de beste communicatie kan stranden op, bijvoorbeeld, politiek en geloof.

 

14.

Alignment: Using the balanced scorecard to create corporate synergies
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2006). Boston: Harvard Business Press.

De gebruiksaanwijzing voor een organisatiedashboard, een even lovenswaardig als onderbenut streven.
 

 

15.

Buy-in: Saving your good idea from getting shot down
Kotter, J.P., & Whitehead, L.A. (2010). Boston: Harvard Business Review Press.

Het meest op communicatie gefocuste boek van de meest gelezen verandermanagementgoeroe.
 

 

16.

Positioning: The Battle for your Mind.
Ries, A., & Trout, J. (1981). New York: McGraw- Hill

De basis van marketingcommunicatie.
 

17.

Met het oog op communicatie: reflecties op het communicatievak
Ruler, B. van (2012). Amsterdam: Boom Lemma.
Voor wie (net als ik) fan is van haar werk: een complete en uiterst leesbare compilatie van greatest hits.



18.

The signal and the noise: Why so many predictions fail-but some don’t
Silver, N. (2012). London: Penguin

Voor iedereen die statistiek eng vindt of denkt er niks mee te maken te hebben.
 

19.

The future of reputation: Gossip, rumor, and privacy on the Internet
Solove, D. J. (2007). London: Yale University Press.

Een afgewogen inschatting van door het internet blijft en verandert in reputatiemanagement.
 

20.

Winning
Welch, J. (2005). New York: HarperCollins

Voor wie met haar of zijn organisatie wil winnen. Succes is namelijk een keuze. Met veel winnende communicatietips.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in