Overslaan en naar de inhoud gaan

Hitlergroet niet schadelijk voor rotsvaste imago Brits Koningshuis

‘Iedereen is alweer vergeten dat Prins Harry vijf jaar geleden een nazi-kostuum droeg’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zou het imago van het Koninklijk Huis averij oplopen als er plots een filmpje opduikt waarop een piepjonge Beatrix de Hitlergroet brengt? Waarschijnlijk niet. Volgens Britse pr-deskundigen hoeft er in het heden weinig gerepareerd te worden als er iets in het verre verleden is gebeurd.

related partner content for mobile comes here

Queen Mum

Aanleiding voor de discussie is de onthulling van een filmpje uit de privé-archieven van het Britse Koninklijk Huis waarop duidelijk te zien is dat de toekomstige koningin Elisabeth, toen zes jaar oud, en haar moeder, de Queen Mum, de Hitlergroet brengen.
Naar verluidt werden ze daartoe aangemoedigd door de toenmalige kroonprins, Edward VIII. De Britse zondagskrant The Sun plaatste afgelopen zaterdag een still van het bijna tachtig jaar oude filmpje op haar voorpagina.

Opgeheven rechterarm
In pr-kringen heerst er weinig vrees dat het Koninklijk imago wordt aangetast door de opgeheven rechterarm van de Koningin. Dat imago is te sterk om zich door een faux pas van een zesjarige te laten vergruizelen, zo vinden de meeste commentatoren. Zoals een van de experts zegt: ‘Niemand rekent het Prins Harry nog aan dat hij enkele jaren geleden op een feestje in een nazi-kostuum rondliep.’

Buckingham Palace 

Veel experts vinden de afwijzende reactie van Buckingham Palace op het publiceren van privémateriaal een begrijpelijke en enig juiste beslissing. Dit zal eerder afstralen op de reputatie van de krant dan op dat van het Koningshuis, aldus een van hen.
Volgens The Sun is het materiaal mogelijk per abuis vrijgegeven aan de makers van een documentaire over  de jeugdjaren van de Britse vorstin.

Privacy versus transparantie

Over één ding zijn de pr-deskundigen het eens. Interessant aan deze kwestie, is dat voorheen ook onaantastbare instituten steeds meer onder een vergrootglas komen te liggen. Privacy versus transparantie, dat wordt de komende jaren de echte strijd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in