Overslaan en naar de inhoud gaan

Hevige strijd rond voedselclaims

Industrie en consumenten- en gezondheidsorganisaties staan lijnrecht tegenover elkaar in de discussie over voedselclaims.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumentenorganisaties waarschuwen dat producten met een slecht voedingsprofiel ten onrechte als 'gezondheidsbevorderend' aan de man worden gebracht, terwijl producenten juist grote vrijheid verlangen om aan te geven welke nuttige stoffen er eventueel aan een product zijn toegevoegd. Dit bleek tijdens een hoorzitting van het Europees Parlement.

related partner content for mobile comes here

Volgens Het Financieele Dagblad vrezen consumentenorganisaties dat producten die eigenlijk te zoet, zout of vet zijn, door toevoeging van mineralen of vitamines met een label 'gezond' in de schappen komen te liggen. De in de CIAA verenigde Europese voedings- en drankindustrie verzet zich tegen een beperking om voedingsclaims op de verpakking te vermelden, want de organisatie claimt dat het niet om de samenstelling van het product gaat. ‘Het gebruik ervan is bepalend voor een effect op de gezondheid', aldus de CIAA.

Volgens Beate Kettlitz van de overkoepelende Europese consumentenorganisatie Beuc kan van de consument niet worden verwacht dat deze een redelijk oordeel kan vellen over de waarde van een gezondheidsclaim op een verpakking.

EU-commissaris David Byrne van gezondheidszaken werkt al enige tijd aan voorstellen om de regels voor toevoeging van mineralen en vitamines en de claims hierover op verpakkingen voor de gehele EU op één lijn te brengen. Binnenkort volgt een definitief voorstel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in