Overslaan en naar de inhoud gaan

Het merk heeft de smaak te pakken, nog voordat je het product hebt geproefd

Binnen het communicatievak wordt consumentengedrag steeds vaker benaderd door naar onbewuste processen in de hersenen te kijken. Onlangs…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In zijn kijkt Victor Lamme overigens niet alleen naar onbewust consumentengedrag, maar naar alle onbewuste gedragingen van de mens. De titel van zijn nieuwe boek geeft aan hoeveel waarde hij deze onbewuste processen geeft: ‘de vrije wil bestaat niet’.

related partner content for mobile comes here

Het boek staat vol met interessante wetenswaardigheden over, en voorbeelden van, onbewust gedrag. Iedereen die geïnteresseerd is in de werking van onze hersenen zou dit boek moeten lezen. Zo ook marketeers.

Uit één van de vele onderzoeken die Victor Lamme beschrijft, blijkt bijvoorbeeld dat merkvoorkeur bij consumenten ontstaat doordat zij zich identificeren met het merk. In het onderzoek moesten Amerikanen kiezen uit 3 drankjes: Coca-Cola, Pepsi en (het onbekende merk) Shoppers. Amerikanen die werden herinnerd aan hun patriottisme hadden in 80% van de gevallen een voorkeur voor Coca-Cola. Werden de Amerikanen herinnerd aan een negatief voorval begaan door Amerikanen, dan had slechts 20% een voorkeur voor Coca-Cola, en 60% voor Pepsi.

In werkelijkheid waren de drie drankjes identiek, ze verschilden alleen van elkaar in merknaam. De patriottistische Amerikanen hadden een voorkeur voor Coca-Cola omdat Coca-Cola in de VS wordt geassocieerd met Amerika, en sterk nationalistische gevoelens oproept. De Amerikanen die werden herinnerd aan negatieve gedragingen van Amerikanen wilden zich even niet identificeren met Amerika en hadden en masse een voorkeur voor Pepsi.

Hiermee wordt niet alleen bewezen dat we communiceren met onze merken. Merken waarmee we ons identificeren, en die we gebruiken om naar anderen te communiceren, zijn voor ons van betere kwaliteit dan merken waar we ons niet mee kunnen identificeren. Zélfs als het product van beide merken hetzelfde is.

Nu nog wachten op een cola merk waarmee wij ons als Nederlanders mee kunnen identificeren. Ik durf te wedden dat die cola tijdens het komende wk voetbal goed zal smaken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in