Het merk heeft de smaak te pakken, nog voordat je het product hebt geproefd
In zijn boek kijkt Victor Lamme overigens niet alleen naar onbewust consumentengedrag, maar naar alle onbewuste gedragingen van de mens. De titel van zijn nieuwe boek geeft aan hoeveel waarde hij deze onbewuste processen geeft: ‘de vrije wil bestaat niet’.
Het boek staat vol met interessante wetenswaardigheden over, en voorbeelden van, onbewust gedrag. Iedereen die geïnteresseerd is in de werking van onze hersenen zou dit boek moeten lezen. Zo ook marketeers.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaUit één van de vele onderzoeken die Victor Lamme beschrijft, blijkt bijvoorbeeld dat merkvoorkeur bij consumenten ontstaat doordat zij zich identificeren met het merk. In het onderzoek moesten Amerikanen kiezen uit 3 drankjes: Coca-Cola, Pepsi en (het onbekende merk) Shoppers. Amerikanen die werden herinnerd aan hun patriottisme hadden in 80% van de gevallen een voorkeur voor Coca-Cola. Werden de Amerikanen herinnerd aan een negatief voorval begaan door Amerikanen, dan had slechts 20% een voorkeur voor Coca-Cola, en 60% voor Pepsi.
In werkelijkheid waren de drie drankjes identiek, ze verschilden alleen van elkaar in merknaam. De patriottistische Amerikanen hadden een voorkeur voor Coca-Cola omdat Coca-Cola in de VS wordt geassocieerd met Amerika, en sterk nationalistische gevoelens oproept. De Amerikanen die werden herinnerd aan negatieve gedragingen van Amerikanen wilden zich even niet identificeren met Amerika en hadden en masse een voorkeur voor Pepsi.
Hiermee wordt niet alleen bewezen dat we communiceren met onze merken. Merken waarmee we ons identificeren, en die we gebruiken om naar anderen te communiceren, zijn voor ons van betere kwaliteit dan merken waar we ons niet mee kunnen identificeren. Zélfs als het product van beide merken hetzelfde is.
Nu nog wachten op een cola merk waarmee wij ons als Nederlanders mee kunnen identificeren. Ik durf te wedden dat die cola tijdens het komende wk voetbal goed zal smaken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid