Overslaan en naar de inhoud gaan

Difficult clients - Is it them or is it me?

As a graduate from the PR School of Straight Talking, I tend to wear my heart on my sleeve. I didn’t attend the seminar on Spreading…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

I need to believe in what I’m saying for the PR-machine to spin its spidery web. What happens, though, when a client relationship doesn’t click? When you wake up one morning to discover that the magic’s gone – or that it was never there in the first place. When a decent client turns into a difficult client. What do you do when you look across the meeting room and think ‘is it them or is it me?’

related partner content for mobile comes here

Let’s face it - things change. And not always for the better.

My most difficult clients? Without doubt, these have been clients who I didn’t see entirely eye to eye with from the outset. You know how it goes – you’re in a meeting with Client X discussing the start of a new relationship and the kick-off to a first project. Demands are high and the budget is low. Client X won’t listen to advice and you wonder, in which case, why they are paying you for your professional counsel. Don’t be surprised then, when, three months down the line, there’s simply not enough mutual trust or respect to go round.

When this happens? Firstly, take it on the chin and acknowledge you did this to yourself. You created a monster. Or, at least, allowed a monster to be created whilst you stood to one side failing to set boundaries and manage expectations. Secondly, vow never again. A difficult Client X can be soul destroying and time wasting. This home-made monster sucks the life-blood from team spirit quicker than a vampire mosquito with a long straw.

When the relationship is strained, the work is too. Which means that being authentic - believing in what you are saying to the benefit of the client – is hard. I don’t want to rely on PR puffery and cheap tricks of the trade to get me through a tricky spot, for that way danger lies. Journalists can smell fake, it’s an animal instinct. Fake damages reputations. All our reputations. And difficult Client X simply isn’t worth it.

There’s no straight path from difficult to delightful and I have often encountered roadblocks along the way. ‘Don’t let them get to you’ is easier said than done. You don’t have to enter the ring and slug it out on the mats; it’s not necessarily about you, so don’t take it personally. Unless, of course, it is personal. Instead, taking the high ground, once you’ve mastered the climb, can be a galvanising route to take. Just don’t slip and fall because Client X probably won’t be there to catch you.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in