Overslaan en naar de inhoud gaan

HEMA doet het Google-style

De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam is na 80 jaar hipper dan ooit. Met een modern uiterlijk, minimalistische maar toch…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De HEMA groeit dan ook gestaag. Er worden voor het eerst vestigingen geopend in België en Duitsland en er is een enorme groei in aan producten en vooral diensten. Begon het heel voorzichtig in 2000 met een online foto service, tegenwoordig kan je online cursussen doen, verzekeringen regelen, telefoonabonnementen kopen, verzekeringen afsluiten en energie afnemen.

related partner content for mobile comes here

Het lijkt wel alsof er iedere maand iets nieuws wordt aangeboden. Het doet in toenemende mate denken aan de manier waarop Google vorig jaar de ene naar de andere dienst uitrolde. Trouwens, de minimalistische communicatiestijl lijkt ook enigszins geïnspireerd op de Google stijl.

Als het goed gaat in organisaties worden in het enthousiasme vaak de ene naar de andere initiatieven opgezet. Google heeft deze diversificatie inmiddels een halt toegeroepen (althans, dat proberen ze). Ze willen nu de focus leggen op het verbeteren van de bestaande producten.

Wat mij betreft is dit voor Google nu de juiste strategie; je kunt beter een aantal dingen heel erg goed doen en marktleider zijn dan veel dingen middelmatig waarvoor je in de marge moet meevechten.

De vraag is of de HEMA erin zal slagen de focus te behouden. Dit is van belangrijk voor de organisatie zelf, maar nog belangrijker meer voor de klant. Als ze dit niet doen lopen ze het risico dat het merk door de klant gezien wordt als een 'regelneef' in plaats van een warenhuis.

Algemeen Directeur Ronald van Zetten is (vooral voor zijn vakgebied) jong en dynamisch. Het wordt interessant te zien of hij het moment kan signaleren wanneer de rek eruit is en hij zich moet gaan toeleggen op het verbeteren van de core competenties. Vaak wordt het onderschat, maar juist als het goed gaat kan enthousiasme opeens je grootste vijand worden.

Als ik ze één advies mag geven: begin niet met beta versies van worsten ? ik verwacht niet de klant daarvoor in de rij zal staan!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in