'Kwart supermarktformules verdwijnt'
Kleine winkels worden opgedoekt en er komen enkele megasupermarkten voor terug, zo voorspellen de Rabobank en het Erasmus Food Management Instituut na onderzoek van de markt. Dit meldt het ANP.
‘De markt groeit niet meer zo hard', zegt Kees Verbeek van Rabobank ‘Een van de oorzaken is de afnemende bevolkingsgroei. Bovendien geven mensen steeds minder uit aan voedingsmiddelen. Daardoor komen de verkopen onder druk te staan. Het zijn vooral de supermarkten in het zogeheten middensegment die ermee te maken krijgen.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaVerbeek zegt dat er wel hele grote supermarkten bij gaan komen. ‘Nu zijn er in Nederland ongeveer honderd van. Dat aantal groeit naar 250 in 2015 is onze verwachting.' Nederland telt momenteel 4900 supermarkten. Daarvan verdwijnen er binnen tien jaar ongeveer vijfhonderd. ‘Wij denken dat er wel plaats is voor bijvoorbeeld een keten van allochtonenwinkels.’
Verbeek denkt dat de kleinere supermarktketens die willen overleven moeten kijken naar mogelijke samenwerkingsverbanden. ‘Ze moeten kiezen tussen een fusie of een verkoop. Maar er zijn ook bedrijven waar opvolging een probleem is. Het belangrijkste is echter dat die winkels de inkoopprijs laag moeten proberen te houden.’
Uit een onderzoek van TNS Nipo naar de supermarktbranhe komt naar voren dat de supermarktoorlog nog altijd de interesse heeft van twee op de drie consumenten. Ook treedt er een soort gewenning op: bijna de helft van de Nederlanders (47%) denkt dat prijsverlagingen onderdeel zijn geworden van het beleid van supermarkten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid