Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei maakt niet altijd gelukkig

Groeien is niet altijd goed, want het kan ten koste gaan van kwaliteit en klantgerichtheid. Een evenwicht tussen omzet- en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Enterprise Rent-A-Car, een Amerikaans bedrijf dat auto’s verhuurt, zag begin jaren negentig de omzet fors stijgen. Oprichter Jack Taylor was er niet blij mee, want hij merkte met de omzet- en winststijging de klanttevredenheid afnam. En dat laatste was juist het principe waarop de onderneming was gegrondvest: zorg voor de klanten, dan zorgt de winst voor zichzelf. Daarom liet Taylor een onderzoek instellen onder klanten, en op basis daarvan werd de Enterprise Service Quality Index ontwikkeld, waarin het primair draait om klanttevredenheid. De uitkomsten werden vervolgens vergeleken met de opvattingen die regiomanagers hadden over het functioneren van hun eigen vestiging. Opvallend was dat heel wat managers een scheef beeld hadden van hun prestaties, zich teveel lieten leiden door de cijfers en te weinig in staat waren om door de bril van de klanten te kijken. Dat was aanleiding voor het management om een nieuw beoordelingssysteem op te zetten, waarbij aan de hand van enquêtes onder klanten een ESQI-score werd vastgesteld. Nu zijn managers bij bonussen en promoties niet meer afhankelijk van de omzetcijfers, maar bepaalt de klant of een vestiging wel of niet goed presteert.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Business Horizons<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in