Gat in de markt: gezonde én lekkere snacks


20 procent van de ondervraagde Amerikaanse en Europese consumenten gaf aan dat ze vaker dan voorheen voor de gezonde opties gaan. Maar, zo blijkt ook uit het onderzoek, het is voor de producenten wel van belang een vertrouwensband met de consument te creëren door te laten zien hóe gezond hun producten daadwerkelijk zijn.
Gezonde snacks blijven weliswaar een klein onderdeel in de hoeveelheid snacks, maar een groot deel van de consumenten geeft aan dat ze zichzelf willen verwennen met snacks, en dat die snacks wel 'schuldvrij' moeten zijn.
Snacks gaan niet echt goed samen met de consumententrend van gezond zijn en gezond eten omdat ze vaak worden geassocieerd met niet-gewenste voedingspraktijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHectische levensstijl
Vandaag de dag zijn consumenten veel beter geïnformeerd en in controle als het gaat om gezondheidskwesties. En dat verandert hun houding tegenover snacktijden en eetmomenten in het algemeen.Datamonitor concludeert dat de groeiende markt voor gezonde snacks vooral gedreven wordt door de behoefte van consumenten voor producten die makkelijk in hun hectische levensstijl passen. Producten die een ‘quick fix’ betekenen: even snel iets gezonds eten, maar wel zonder het verwenmoment van het snacken te verliezen.
60 procent van de ondervraagden gaf aan in 2006 meer makkelijke en gezond voedsel en drank te hebben genuttigd dan in 2005. Tegelijkertijd gaf een derde aan kleine 'eetverzetjes' te hebben gezocht om te kunnen ontsnappen aan de 'druk van het alledaagse bestaan'.
80 procent van hen gaf aan dat het zaak is voor de voedselproducenten de gezonde producten ‘lekkerder’ te maken. Snacken is vooral een emotioneel iets en vaak een reactie op stress. Prima als het dan een gezonde snack is, maar het moet ook in de behoefte van jezelf verwennen voorzien.
Voedselproducenten en retailers gaan mee in deze trend door hun producten aan te prijzen als niet alleen laag in vet of suiker, maar ook aan te geven dat er gezonde voordelen bijkomen (vitaminen, oxidanten). Maar hun geloofwaardigheid blijft een probleem.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid