'Nederlander wil best mobiele tv'
Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO, dat onder bijna negenduizend Nederlanders werd gehouden.
Populair is tv via het mobieltje nog niet, maar volgens het onderzoeksbureau ziet de toekomst voor mobiele tv er rooskleurig uit. 1 procent van de Nederlandse bevolking kijkt tv op zijn mobieltje, maar TNS NIPO geeft aan dat 52 procent van de ondervraagden weet op welke plekken ze tv op het kleine schermpje willen gaan kijken.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu38 procent van hen geven aan op het vakantieadres mobiel tv te willen kijken. Dit wordt het meest genoemd door klanten van Vodafone en het minst door klanten van Orange, weet TNS NIPO. Vooral jongeren tot 18 jaar (46 procent) vinden dit de ideaalste plek om mobiel tv te kijken.
Daarnaast wordt 'onderweg' (naar opleiding, werk, et cetera) ook vaak genoemd als een populair moment om mobiel tv te kijken. Dit speelt het meest onder jongeren van 18 tot 25 jaar: tweederde (65 procent) van hen zou 'onderweg' gebruik maken van tv op de mobiele telefoon.
Hoe jonger men is, des te liever men in bed op de mobiele telefoon tv wil kijken. 37 procent van de pubers in de leeftijdsgroep 13-17 jaar ziet dat best zitten. De klanten van KPN - dat zijn eigen tv via de mobiele telefoon in 2008 zal introduceren - hebben hier veel minder belangstelling voor. Daarnaast geeft 32 procent van 13- 17-jarigen aan ook op school naar tv via de mobiele telefoon te gaan kijken.
Op de wc
Eén op de twaalf ondervraagden wil dit ook graag op de wc doen.
Euh?
TNS NIPO haast zich erbij te melden dat mobiele tv-kijken op de wc iets populairder is bij mannen (10 procent) dan bij vrouwen (6 procent).
Naar welke programma's gaat men kijken via de mobiele telefoon? Op deze vraag kunnen ruim 7 miljoen Nederlanders (65 procent) van 13 jaar en ouder, in het bezit van een mobiele telefoon, al een antwoord geven. Nieuws staat duidelijk op één: de helft van deze 7 miljoen Nederlanders (54 procent) geeft aan hiernaar te gaan kijken. Voor de aanbieders is dit geen verrassing.
Jongeren hebben minder interesse in het nieuws. Zij kijken op vakantie, in bed, op het schoolplein of in de klas veel liever naar muziekprogramma's. 62 procent van deze kids geeft aan hiernaar te gaan kijken. Klanten van Telfort hebben meer dan gemiddeld interesse in het mobiel bekijken van muziekprogramma's.
Sport- en dan vooral voetbalprogramma's zullen het op de mobiele telefoon vooral goed doen onder de mannen (30 procent), voorspelt TNS NIPO. Series zijn populairder onder vrouwen en klanten van T-Mobile en Vodafone, dan onder mannen en klanten van KPN. Ook is de interesse voor het kijken naar reality soaps via de mobiele telefoon onder vrouwen (10 procent) veel groter dan onder mannen (vier procent).
Nogal jubelend
Een redelijk jubelende uitslag?
Telecompaper meldde ruim twee weken geleden nog dat de markt voor advertenties op mobiele telefoons op dit moment nog te weinig mogelijkheden biedt omdat klanten op nog nauwelijks gebruikmaken van mobiele datadiensten.
'Volgens de onderzoekers bleek slechts 1,4 procent van de ondervraagden gebruik te maken van de mogelijkheid om via de telefoon naar televisieprogramma's te kijken. Van de grote meerderheid die dat nog nooit gedaan heeft, toont slechts een klein deel belangstelling voor mobiele tv. Eerder deze maand kwam Ernst & Young al tot een vergelijkbare conclusie', schreef Nu.nl.
De mogelijkheid om live tv te kijken op een mobiele telefoon is bij inmiddels 62 procent van de Nederlandse huishoudens bekend. De belangstelling om de mogelijkheid ook te benutten, is echter laag. Slechts zes procent van de mobiele bellers heeft daadwerkelijk interesse in live tv op de telefoon, was 27 augustus op Marketing-Online te lezen.
Inderdaad, ook ik heb nog steeds mijn twijfels over het potentiële succes van mobiele tv zolang die telefoonschermpjes zo ienieminnie zijn/blijven.
(Op Frankwatching stond eerder dit jaar ook een interessant artikel over mobiele tv naar aanleiding van een artikel in het FD.)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid