Overslaan en naar de inhoud gaan

(Gastblog Erik van Engelen) Niet de business case, maar visie en lef als leidend principe

'Bij groei denk je als marketeer vaak aan meer. Aan méér proposities, méér campagnes, méér korting en méér conversie. Het zijn de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

&;Groei haal je vooral uit ‘anders denken’, de mate waarin én de snelheid waarmee je je kunt aanpassen aan verandering. Natuurlijk is elke marketeer volop bezig met customer life cycle management. Uiteraard zet je de klant centraal (wie anders?) en ben je druk met ‘digital transformation’.  Anders doe je simpelweg niet meer mee. Maak je daarmee het verschil? Beslist niet. Je mag verwachten dat alle marketeers hier mee bezig zijn. Als je op termijn het verschil wilt (blijven) maken, dan denk je verder vooruit. De wereld is voor de marketeer complex geworden. Reclamebureaus vinden dat zij regelmatig bij de Raad van Bestuur moeten zitten om over het merk te praten. Het is echter de vraag of reclame nog de merkwaarde in belangrijke mate bepaalt. Mijns inziens bepaalt innovatie in toenemende mate de waarde van het merk. Voor veel bedrijven is de organisatie van innovatie niet eenvoudig. Maar je ziet meer en meer dat innovatie hoger op de RvB agenda staat dan reclame. De kans is dan ook groot dat, tijdens de volgende vergadering, de plek van de reclamebureaudirecteur wordt ingenomen door start-ups. Jonge bedrijven die zich onderscheiden door hun innovatiekracht, hun lef en ondernemersmentaliteit.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe uitdaging voor de marketeer
CMO’s van vandaag staan voor een nieuwe uitdaging: de organisatie aanpassen op de veranderingen van morgen. En daarmee de permanente verandering vorm te geven. Want, die verandering komt nooit meer af. En de marketeer? Die staat voor minstens even grote uitdagingen. Die moet anders gaan denken en de rol van ondernemer pakken. Met oog voor de ‘business case’, maar niet als leidend principe. Visie en lef moeten terug in de organisatie. Erken dat we meer dingen niet gaan weten, dan wel weten. Bereid je voor op experimenten en nieuwe samenwerkingsverbanden. Als Nike alleen in sportschoenen had gedacht, was er nu geen Nike+ community met ruim 25 miljoen leden. Die gebruikersdata van onschatbare waarde leveren voor productinnovatie, design én marketing. Dus stel je open. Laat je inspireren door nieuwkomers die geen ‘legacy’ hebben en daarmee (wel) nieuwe markten aanboren. Gebruik je kwaliteiten en combineer deze met de nieuwe mentaliteit. Luister goed naar business controllers, maar laat je er niet door leiden. Want, dat is het einde van de marketeer. Groot worden, doe je door anders te denken. En niet door hetzelfde te blijven doen. Je groeit niet door laf te zijn, maar door lef te tonen. Get into the ring!&;

Erik van Engelen

Groei! Dát is het thema van op 2 december in Amsterdam. Een dag vol issues, cases en studies uit het dagelijks leven van de strategische marketeer. Over nieuwe markten, nieuwe plannen, nieuwe insights, nieuwe data en nieuwe uitdagingen. Een dag waarop we insights delen en vragen opwerpen. Een dag waarop we zagen aan de poten en rammelen aan de fundamenten en waarop we samen toenemen in grootte. In aanloop naar het congres verzorgde spreker Erik van Engelen Commercieel Directeur bij Eneco een gastblog voor de lezers van MarketingOnline.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in