Overslaan en naar de inhoud gaan

Optiekketens vechten elkaar tent uit, mediaspendings stijgen met 37 procent

De prijzenoorlog binnen de optiekbranche heeft geleid tot fors hogere investeringen in media.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De prijzenoorlog binnen de optiekbranche heeft geleid tot fors hogere investeringen in media. De totale bruto mediabestedingen van de opticiëns stegen in de periode november 2013 tot oktober 2014 met 37 procent tot bijna 52 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen.

related partner content for mobile comes here

De toegenomen bruto mediabestedingen zijn het gevolg van de prijzenoorlog die woedt tussen optiekketens. In hun campagnes proberen ze consumenten te verleiden met verschillende varianten op leeftijdskorting, korting op merkmonturen of door directe prijsvergelijkingen tussen opticiëns onderling.

Zowel Pearle, Hans Anders, EyeWish als Eyelove spendeerden in de laatste twaalf maanden meer dan in dezelfde periode in een jaar eerder, maar spande de kroon. Dat stijgt in bruto mediabestedingen met 80 procent tot 19 miljoen euro. Pearle besteedde in dezelfde periode met 14,5 miljoen euro anderhalf keer zo veel. De bruto mediabestedingen van Hans Anders namen toe met 34 procent tot bijna 8 miljoen euro. Ook EyeWish besteedde in de periode november 2013 tot oktober 2014 bijna 8 miljoen meer, maar dat was &;slechts&; 6 procent meer dan een jaar eerder. Eyelove completeerde de top 5 adverteerders binnen de optiekbranche. De online brillenwinkel gaf ruim 1,4 miljoen uit aan media.

Radio en tv grootste deel van de koek
De strijd tussen de verschillende opticiëns speelde zich voornamelijk af op . Tweederde van de mediabestedingen, oftewel 34,4 miljoen euro, ging in de periode november 2013 tot oktober 2014 naar dit mediumtype. Dat is 52 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Radio, dat de bestedingen toe zag nemen met 8 procent tot 9 miljoen, had samen met televisie een aandeel van bijna 85 procent in de totale mediabestedingen van de optiekketens.

Over Nielsen
Nielsen Holdings N.V. (NYSE: NLSN) is een wereldspeler op het gebied van marketinginformatie en onderzoek met een leidende positie op het gebied van marketing- en consumenteninformatie, media- en bereiksonderzoek, online intelligence en mobile measurement. Nielsen is actief in ongeveer honderd landen en heeft hoofdkantoren in New York in de Verenigde Staten en Diemen in Nederland. Kijk voor meer informatie op www.nielsen.com.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in