Overslaan en naar de inhoud gaan

Financiële educatie voor kinderen, noodzakelijk maar ook leuk!

Financiële educatie voor kinderen, is dat nodig? Ja, dat is nodig. Kinderen worden overspoeld met commerciële boodschappen en willen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Financiële educatie voor kinderen, is dat nodig? Ja, dat is nodig. Kinderen worden overspoeld met commerciële boodschappen en willen graag alles kopen wat ze willen hebben (wie niet?). Door de digitalisering van geld hebben kinderen minder gevoel bij de waarde van geld. Als ze naar de middelbare school gaan hebben ze meestal een eigen bankrekening en een eigen pas. Toch blijkt dat kinderen vaak niet weten hoe het bankieren werkt, waar je de pincode moet bewaren, wat rente is en hoe je je saldo en je inkomsten en uitgaven kunt checken.

related partner content for mobile comes here

Er is in Nederland veel te doen om financiële educatie voor kinderen. Diverse bedrijven en instellingen houden zich ermee bezig. Denk aan Wijzer in geldzaken, het Nibud, het Geldmuseum en banken & verzekeraars. Ze ontwikkelen lesmaterialen en geven gastlessen op school. Anderen ontwikkelen (online) tools of bieden producten of informatie aan. Maar hoe bereik je de kinderen met financiële educatie en wat is de rol van de ouders?

School
Het meest logisch lijkt het om kinderen via school te bereiken. Maar zo eenvoudig is dat niet. Scholen worden overspoeld met lesmaterialen en het is aan de school om een keuze uit het aanbod te maken. Het merendeel belandt in de prullenbak. En, nog altijd staat financiële educatie niet op het curriculum van scholen. Daardoor bereiken de goed bedoelde initiatieven vaak helaas niet de doelgroep; de kids tussen de 8 en 12 jaar. Als ouder vind ik dat jammer want ik zou het toejuichen als ze op school meer aandacht zouden geven aan het onderwerp.

Ouders
Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen omgaan met geld best lastig vinden. Maar ouders ook! De rol van de ouders is cruciaal. Op=op wordt er door ouders niet meer met de paplepel ingegoten. Daar zit ook wel een deel van de ‘angel’. Ouders vinden het lastig om consequent te blijven als het om geld gaat. “Alle vriendjes in de klas hebben een I pod en mijn kind niet, zal ik er dan toch maar een kopen (kosten rond de 180 euro!)”. Waar leg je de grens? Wat moeten kids wel of niet van hun zakgeld betalen. En…”ik wil graag dat mijn kinderen het net zo goed hebben als wij”, maar ja, leert dat een kind verantwoord omgaan met geld als het ouder is? Tijd voor een bedrijf of instelling die zich met financiële educatie op de ouders richt?

Kinderen bereiken
Kinderen direct bereiken is een lastige opgave of een hele dure. Geld is weliswaar een heel belangrijk onderwerp voor kinderen, het liefst hebben ze zoveel mogelijk. En het geld brandt in hun handen. Maar om hen in hun eigen omgeving te bereiken met financiële educatie is een ander verhaal. Ze hebben zoveel andere verleidingen die hen bezig houden. Vaak moet je de aandacht van de kinderen dan toch via de ouders krijgen.

Wil je kinderen iets leren buiten school om, dan moet het ook wel leuk zijn. Het concept moet stevig in elkaar zitten met voldoende uitdaging zodat de kinderen het tot zich willen nemen. Zo kwam de ABN AMRO gisteren met het Geld spel. Een spel dat via de site www.abnamro.nl/geld voor ieder kind toegankelijk is. Via deze website leren kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar via spelletjes, filmpjes en quizzen alles over geld. Over de geschiedenis van geld, hoe je aan geld komt, hoe je verantwoord met je pas en pincode omgaat, wat rente is, hoe je inzicht hebt in je inkomsten en uitgaven zodat ze uiteindelijk helemaal klaar zijn om goed met geld om te gaan. Er zijn vier niveaus. Als de kinderen alle niveaus hebben gehaald door het kraken van de kluis, krijgen ze een gelddiploma thuisgestuurd.

Mylene Samuels
SAM strategische marketing kids en jongeren

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in