Overslaan en naar de inhoud gaan

Elf leeuwen. Miljoenen fans. Samen zijn we sterk…. Toch?

Het EK staat voor de deur en de oranjekoorts slaat toe. Vanaf 9 juni, de eerste wedstrijd van Nederland, is het mogelijk de bondscoach…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het EK staat voor de deur en de oranjekoorts slaat toe. Vanaf 9 juni, de eerste wedstrijd van Nederland, is het mogelijk de bondscoach van het Nederlandse elftal ‘realtime’ te coachen. Of het nu gaat om een slimme wissel, een top actie van een speler of het aanwijzen van de man of the match, iedereen kan zijn mening direct via de uiten.

related partner content for mobile comes here

Wie herinnert zich dat moment nog. Het was 19 juni 2004, het Europees Kampioenschap voetbal was aan de gang. Op deze bewuste dag was Tsjechië de tegenstander van Nederland. Twee snelle doelpunten van Wilfred Bouma en Ruud van Nistelrooy zorgden ervoor dat Nederland op een vroege, maar comfortabele 2-0 voorsprong kwam. Kort daarna wist de boomlange spits van Tsjechië, Jan Koller, er 2-1 van te maken. Na rust was het moment daar. Dick Advocaat voelde dat hij tactisch moest gaan ingrijpen. In de 59e minuut besloot hij Arjen Robben te wisselen voor Paul Bosvelt.

Weet u nog hoe u reageerde toen Advocaat besloot deze wissel toe te passen?....

We zouden deze wedstrijd uiteindelijk verliezen met 2-3 waarbij we met z’n allen de schuld gaven aan de in onze ogen onlogische en misschien zelfs wel domme wissel.

16 miljoen bondscoaches ontploften! Natuurlijk was dit verlies niet volledig te wijten aan de bewuste wissel. Het gaat om het collectief. Maar Nederland was nog steeds niet zeker van een plek in de volgende ronde. Een gevolg wat de emotionele lading rondom en na deze wedstrijd verhoogde.

Sportieve emotie
Emotie, gevoel of waar Simon Sinek zo mooi in zijn TED talk naar verwijst het limbisch brein. Je kent het gevoel wel: de bondscoach maakt een beslissing waar je je totaal niet in kunt vinden. Het enige wat je kunt doen is commentaar geven tegen het televisiescherm of tegen je vrienden en tevergeefs hopen dat de bondscoach zijn beslissing terugdraait. Wat zouden we op cruciale momenten, zoals ik ze hierboven heb beschreven, graag met heel Nederland onze mening willen geven, ons gevoel willen delen. Om zo aan te geven of een keuze wel of niet gemaakt moet worden.

Waar we het steeds meer hebben over Crowdfunding en Crowdsourcing is er nu de mogelijkheid om te Crowdcoachen. Universiteit Twente laat van zich horen met een erg leuke voor het EK 2012 in Polen en Oekraïne, CrowdCoach!

Crowdcoachen
CrowdCoaching is een begrip dat staat voor het delen van kennis, , ervaringen, emoties en belevenissen van het algemene publiek ten behoeve van het coachen van sport teams. Je zult misschien denken dat we ons niet overal mee hoeven te bemoeien, maar de Universiteit Twente geeft aan dat een onderzoek heeft aangetoond dat collectieve kennis van non-experts (zoals supporters) de kennis van experts (bijv. de coach) kan overstijgen.

De CrowdCoach EK 2012 app
CrowdCoach biedt iedere voetbalfanaat realtime de mogelijkheid om zijn of haar mening te geven over:
- Welke speler moet blijven staan?
- Welke speler gewisseld moet worden?
- Welke speler het populairst is?
- En wie de man of the match is?

De app geeft voor, tijdens en na de wedstrijd inzicht in de beleving van 16 miljoen coaches.

Business Intelligence
Interessant aan deze app is het realtime samenbrengen van emoties, belevenissen en kennis van de crowd. Met deze gegevens kan aangetoond worden of we naast objectieve data in de toekomst ook conclusies kunnen trekken op basis van emoties en belevenissen.

‘High Tech Human Touch’
De afdeling Marketing & Communicatie van de Universiteit Twente initieerde dit EK-app project dat uitgevoerd is door UT-studenten en gedrags-, techniek- en ‘social media’-wetenschappers. De slogan van de UT ‘High Tech Human Touch’ wordt zodoende in praktijk gebracht. Vijf bachelorstudenten werkten de techniek achter de applicatie uit. Het design van de app, de social media inzet en de wetenschappelijke analyses komen allemaal uit eigen koker.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in