Overslaan en naar de inhoud gaan

Frisdrankmerken zetten eerste duurzame stappen

Frisdrankmerken hebben de eerste stappen richting duurzaam produceren gezet, blijkt uit onderzoek van merkenvergelijkingssite Rankabrand.nl.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

legde de 20 grootste frisdrankmerken in Nederland langs de meetlat. Belangrijke resultaten zijn vooral de grote focus op milieuvriendelijke verpakkingen en een helder klimaatbeleid. Het Nederlandse frisdrankmerk Oggu scoort het beste, gevolgd door Spa Fruit & Citron. Coca-Cola en Pepsi behalen respectievelijk een derde en vierde plaats in de merkenvergelijking.

related partner content for mobile comes here

De frisdranksector zet stevig in op de verduurzaming van plastic flesjes. Zo gebruikt het gros van de merken gerecyclede PET en bioplastics en verminderen ze het verpakkingsgewicht. Onderzoeksmanager Imke van Schaaijk van Rankabrand.nl: 'Omdat het verpakkingsmateriaal de veroorzaker is van een aanzienlijk deel van de CO2-voetafdruk in de frisdranksector, is dit een belangrijke ontwikkeling. Ook zetten de merken hiermee duurzaamheid in de kijker.'

Er is volgens Rankabrand wel extra alertheid geboden tegen zogenaamde greenwashing. 'Veel merken zijn nog onduidelijk over de herkomst van bioplastics en het percentage van de gebruikte gerecyclede plastics', zegt Van Schaaijk. 'Daarom zien wij in de toekomst graag nog concretere gegevens verschijnen.' Een ander belangrijk punt is bijvoorbeeld de duurzaamheid van grondstoffen zoals suiker. Hieraan besteden de meeste frisdrankmerken nog weinig aandacht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in