Frisdrankmerken zetten eerste duurzame stappen


Rankabrand.nl legde de 20 grootste frisdrankmerken in Nederland langs de meetlat. Belangrijke resultaten zijn vooral de grote focus op milieuvriendelijke verpakkingen en een helder klimaatbeleid. Het Nederlandse frisdrankmerk Oggu scoort het beste, gevolgd door Spa Fruit & Citron. Coca-Cola en Pepsi behalen respectievelijk een derde en vierde plaats in de merkenvergelijking.
De frisdranksector zet stevig in op de verduurzaming van plastic flesjes. Zo gebruikt het gros van de merken gerecyclede PET en bioplastics en verminderen ze het verpakkingsgewicht. Onderzoeksmanager Imke van Schaaijk van Rankabrand.nl: 'Omdat het verpakkingsmateriaal de veroorzaker is van een aanzienlijk deel van de CO2-voetafdruk in de frisdranksector, is dit een belangrijke ontwikkeling. Ook zetten de merken hiermee duurzaamheid in de kijker.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEr is volgens Rankabrand wel extra alertheid geboden tegen zogenaamde greenwashing. 'Veel merken zijn nog onduidelijk over de herkomst van bioplastics en het percentage van de gebruikte gerecyclede plastics', zegt Van Schaaijk. 'Daarom zien wij in de toekomst graag nog concretere gegevens verschijnen.' Een ander belangrijk punt is bijvoorbeeld de duurzaamheid van grondstoffen zoals suiker. Hieraan besteden de meeste frisdrankmerken nog weinig aandacht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid