Europese studie: steeds meer betaalsites kranten
Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit van Brussel onder 87 kranten in negen West-Europese landen. Volgens onderzoeker prof. dr. Leo Van Hove zijn ook alle landelijk verschijnende Nederlandse dagbladen bij het project betrokken, met uitzondering van de gratis kranten.
Nog maar twee jaar geleden besloten grote internationale kranten als The New York Times en the Financial Times hun informatie online gratis aan te bieden. De online-advertentie-inkomsten groeiden hierdoor wel, maar die gingen vooral naar zoekmachines als Google. De advertentie-opbrengsten zullen bovendien naar verwachting verder teruglopen door de financiële crisis.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDagbladen als The New York Times keren daarom terug naar betaalsites. Volgens het Brusselse onderzoek volgen de West-Europese dagbladen deze trend. Terwijl het aantal gratis sites nog aanzienlijk steeg tussen 2006 en 2008, is deze ‘vlucht naar gratis’ nu bijna helemaal gestopt, aldus de onderzoekers. Daarbij valt op dat het aantal bladen dat een PDF-versie van hun krant tegen betaling aanbiedt, stijgt (van 34 naar 39 procent), terwijl het aantal betaalde site-abonnementen of columns juist terugloopt (van 40 naar 34 procent).
Opmerkelijk is volgens de onderzoekers ook dat het archief van de kranten nog steeds in toenemende mate gratis wordt aangeboden. Tussen 2006 en 2008 steeg het aantal krantensites met een gratis archief van 47,6 naar 52,4 procent. Dit jaar zet die toename door tot 61 procent.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid