Overslaan en naar de inhoud gaan

Rabobank enige bank met positieve NPS-score

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, MIcompany en MetrixLab onderzoeken wat klanten vinden van de grootste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het vooronderzoek zijn de door bedrijven gecreëerde waarde voor klanten gemeten onder vierhonderd klanten van Nederlandse grootbanken. Hieruit komt naar voren dat DSB het slechtst wordt beoordeeld door haar eigen klanten. De gemiddelde prestatie richting klanten van de DSB Bank is een 5.5 op de schaal van 10. De Rabobank scoort dan het hoogst op de totale waardecreatie richting klanten met een 6.9, op ruime afstand gevolgd door ABN Amro en ING.

related partner content for mobile comes here

Klanten van de DSB bank reageren opvallend vaker met negatieve emoties (4,0 op de schaal van 10) dan bij andere banken. Ook is de klanttevredenheid met 6,5 behoorlijk laag. De klanten van de Rabobank geven op dit punt een ruime 7 (7.3) Klanten van deze bank hebben ook de hoogste waardering voor het Rabobank merk met een score van 7.7. Ook hier scoort de DSB bank weer het laagst met een 5.9. Opvallend is de lage waardering van consumenten van de relatie met hun bank. Alleen de Rabobank komt met een 5,9 engizins in de buurt van een voldoende. Dit komt ook tot uitdrukking in de Net Promotor Score (NPS). Deze score is de resultante van het percentage promoters minus het percentage lasteraars. De Rabobank is de enige grootbank met een positieve Net Promoter Score (NPS). Rabobank lijkt dan ook vanuit een klantenperspectief niet te zijn aangetast door de financiële crisis. Desondanks staat de sector ook vanuit klantenperspectief er niet best voor.

Het lopende wetenschappelijke onderzoek wordt uitgevoerd onder ruim vierduizend Nederlandse consumenten. Hen wordt gevraagd om de bedrijven waar zij zelf klant zijn te beoordelen. Op deze wijze worden onder meer klanttevredenheid, klantprestatie, merkwaarde, loyaliteit en gerealiseerde klantwaarde in kaart gebracht van de tachtig grootste dienstverlenende bedrijven van Nederland binnen de sectoren financiën, vervoer, retail, energie, telecommunicatie en reizen.

De bedrijven die binnen elke sector als beste uit de bus komen worden genomineerd voor de Customer Performance Award. Hiervoor initiëren de drie organisatoren een evenement voor genodigden en de pers, waarbij de winnaars bekend worden gemaakt. Enkele genomineerden komen vertellen waarom zij kans maken op deze felbegeerde Award. Tevens ontvangt het Nederlandse bedrijf met de beste klantprestaties over alle sectoren heen op 19 januari 2010 in Amsterdam de Customer Performance Award.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in