Overslaan en naar de inhoud gaan

'Europese alcoholreclameregels beschermen jongeren niet'

De regels over alcoholreclame in Europa werken onvoldoende beschermend voor jongeren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit concludeert de Stichting Alcoholpreventie Stap naar aanleiding van resultaten van het ELSA project1, een grootschalig project uitgevoerd in 24 Europese landen en medegefinancierd door de Europese Commissie.

related partner content for mobile comes here

Veel reclameboodschappen zijn voor jongeren te aantrekkelijk en alcoholproducenten spelen in op de ruimte die de bestaande reguleringen hen bieden. Ze zoeken hierbinnen steeds weer de grenzen op, zo meldt Stap. De stichting pleit voor harmonisering van reguleringen van alcoholreclame op Europees niveau.

´Er moet meer gelijkluidende wetgeving komen die als doel heeft om de hoeveelheid reclame te beperken en de aantrekkelijkheid voor jongeren ervan in te dammen´, aldus Stap. Uit de studie blijkt volgens directeur Wim van Dalen dat jongeren beïnvloed worden door alcoholreclame. ´De negatieve invloed van alcoholreclame op het drinkgedrag van jongeren is voldoende aangetoond. Dat feit dwingt overheden ertoe om maatregelen te nemen om alcoholreclame aan banden te leggen.´

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in