Overslaan en naar de inhoud gaan

De meest inspirerende cases tijdens het Epica Congres

Voorbeelden uit binnen- en buitenland
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Epica Awards bestaan 30 jaar en organisatie viert die verjaardag in Amsterdam. Afgelopen week vergaderden 32 internationale vakjournalisten over wat zij het meest bijzondere of inspirerende werk vonden. Donderdag werden de winnaars bekend gemaakt en was er een congres met sprekers uit de hele wereld.

related partner content for mobile comes here

Bekijk de winnaars:

&

 

Verbeter de wereld met marketing

Thomas Kolster begint de dag met zijn verhaal over . ‘Marketing heeft een hoop kapot gemaakt in onze wereld,’ vertelt hij. ‘Denk aan overconsumptie en bevestiging van stereotypen. Maar we kunnen marketing ook inzetten om de wereld te verbeteren.’

 

 

Hij laat een paar voorbeelden zien van merken die het &;goed doen&;, zoals deze campagne . ‘In maandverbandreclames zie je meestal een inlegkruisje met een blauwe druppel. Dit bevestigt alleen maar het taboe op praten over ongesteld zijn. Met wil Always meisjes juist meer zelfvertrouwen geven.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Verder spreekt hij vol lof over Lego, dat sinds vorige week niet meer samenwerkt met Daily Mail. Het speelgoedbedrijf adverteert niet langer in de krant, omdat Daily Mail, the Sun en de Daily Express migranten &;overwegend negatief&; hebben neergezet en vlak voor en na het referendum over de Brexit &;tot haat hebben opgeroepen’.

 

 

Cecilia Martin vertelt over het werk van bureau voor diverse musea. Volgens Martin maakten musea zich een paar jaar terug nog geen zorgen over de aanwas van jong publiek. ‘”Ze komen vanzelf, als ze ouder zijn”, dachten ze’, vertelt Martin. ‘Crazy!’

Lava Lab verdiepte zich in de wensen van de doelgroep. Het bureau gebruikte nieuwe technologie (virtual reality, augmented reality, maar ook apps als Snapchat) om millennials aan te spreken. De ontwerpers ontwikkelden een ‘open source storytelling app’ voor musea. De app heet Flinck en hij communiceert met beacons (kleine zendkastjes) in het museum. Als je door de ruimte loopt, krijg je verhalen te zien op basis van jouw locatie. Die verhalen lees je niet, maar je ervaart ze via filmpjes, geluidsfragmenten en games.

Lava Lab werkte samen met het Amsterdam Museum, Rijksmuseum en de Hermitage, maar in principe kan ieder museum met de app aan de slag. In de video zie je hoe de app werkt.

Building brands at the speed of culture’, dat is volgens Barry Wacksman wat bureau doet. Het klinkt vaag, maar het principe is simpel: het bureau speelt met merkcampagnes in op waar mensen toch al over praten. Campagnes sluiten aan op nieuws, trends of sentiment.

Een voorbeeld is deze campagne die R/GA maakte voor koptelefoonmerk Beats by Dré. In de reclame zie je basketballer LeBron James. Net voor , werd bekend dat hij opnieuw zou spelen voor Cleveland Cavaliers, waar hij zijn carrière begon. In een emotionele video laat hij zien hoeveel wat zijn ‘thuis’ voor hem betekent.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Ook een van de Grand Prix winnaars (al wist hij dat toen zelf nog niet) gaf een presentatie op het podium. Bas Korsten vertelt hoe The Next Rembrandt tot stand kwam.

Een nieuwe Rembrandt

‘Dit project had dertig keer kunnen stranden, maar dat is niet gebeurd’, vertelt hij. The Next Rembrandt is een ‘schilderij’ dat gemaakt is door een computer. Het werk komt uit een 3D-printer en is volledig gebaseerd op data van het werk van Rembrandt van Rijn. ‘We wilden een computer het ideale nieuwe portret laten maken.&;

JWT werkte samen met datawetenschappers, programmeurs en kunstkenners. ‘ING wilde het innovatieve karakter van de bank laten zien tijdens de Rembrandttentoonstelling’, vertelt Korsten. ‘Zo kwamen we op dit idee. Uiteindelijk was het project pas klaar nadat de tentoonstelling was afgelopen.’

 

 

&;ING wilde het niet&;

Hij vertelt in de zaal dat ING aanvankelijk niet enthousiast was over The Next Rembrandt. ‘Het was een ingewikkeld project en ze wisten niet wat de uitkomst zou zijn’, legt de creative director uit. Uiteindelijk wist JWT de bank te overtuigen en was het project een groot succes. Het kreeg wereldwijde aandacht van de pers (meer dan 1400 nieuwsartikelen) en won twee Grand Prix in Cannes. Tijdens de Epica’s won The Next Rembrandt goud en .

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in