Overslaan en naar de inhoud gaan

Media pakken vrouwelijke ceo's veel harder aan dan mannelijke

Een vrouw in de top is zeldzaam, dus als het mis gaat zal het wel aan haar liggen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vrouwelijke ceo’s worden heel wat harder aangepakt in de financieel-economische pers dan mannelijke topmannen. Staat er een vrouw aan het roer bij een onderneming met problemen dan wordt zij in bijna 80 procent van de berichten aangewezen als een oorzaak van de crisis. Voor mannelijke ceo’s bedraagt dat percentage niet meer dan 31.

100x25 campaign
Dat blijkt uit onderzoek van de Rockefeller Foundation en het pr- en onderzoeksbureau Global Strategy Group. Het onderzoek vond plaats in het kader van de zogeheten 100x25 campaign van de Foundation. Doel: 100 vrouwelijke ceo’s in de Fortune 500 in het jaar 2025. Momenteel zijn dat er 23.

Judith Rodin, voorzitter van de Rockefeller Foundation: ‘Vrouwen in de top zijn nog steeds een zeldzaamheid. Als het mis gaat krijgen zij meer aandacht.’

Gezinssituatie
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat in 78 procent van de artikelen over een vrouwelijke ceo haar gezinssituatie aan de orde komt, tegenover 0 procent van de artikelen over een mannelijke leider.

FOTO: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in