Overslaan en naar de inhoud gaan

Dag-bladen

Dat er gedoe is in dagbladenland dat is geen nieuws. Wat wel nieuws, is dat de ‘pers-verse’ directeur Wouter van der Meulen van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitspraken van Wouter van der Meulen zijn zelfs doorspekt met een mening… dat zijn we niet gewend. Opmerkelijk omdat het uit zijn mond komt en vanuit zijn positie. En dat is nieuw want er werd voorheen voornamelijk verdedigend en behoudend bestuurd in dagbladenland. Ik kan iedereen aanraden te lezen. Het kost je 10 minuten, er worden aardige vragen gesteld en hij durft echte antwoorden te geven.

related partner content for mobile comes here

Zo zegt de heer Van der Meulen bijvoorbeeld geen toekomst te zien voor de papieren krant, het gaat in de discussie om het journalistieke domein, niet om het distributiemodel. Een korte recap van zijn uitlatingen:
- Er zal een businessmodel komen waar we nu nog niet eens aan denken.
- We zijn het geloof in de maakbaarheid van onze eigen producten kwijtgeraakt. We hebben ons erbij neergelegd dat de oplages dalen en dat is schokkend.
- Het aantal mensen dat hoogwaardige kwalitatieve informatie tot zich neemt, neemt behoorlijk af.
- Als we iets aanbieden moet het werken.

Yes… er gaat eindelijk wat gebeuren in dagbladenland. Dat moet ook want nog even en we kunnen niet meer spreken van een dagbladenland maar van een dagbladprovincie. De sector staat aan de vooravond van een enorme krimp en reorganisatie. De reorganisatie is al gaande maar de shake-out moet nog komen.

Ik ben blij met eens een ander geluid. Het spreekt vanuit kracht en passie van eigen kunnen. Al lijken er hier en daar een paar conflicterende uitspraken te staan. Ook mis ik daadwerkelijke plannen. Wat doe je concreet met de uitspraak: ‘als we iets aanbieden moet het werken’? Gaat de Persgroep Advertising effectiviteit monitoren of garanderen?

Dat zou geweldig zijn, maar zet dan de eerste stappen! Stoer om te zeggen dat het niet om het distributiemodel gaat en het krantenpapier dus niet heilig is. Maar komt de Persgroep dan binnenkort op de tv? Krijgt dagblad Trouw eindelijk zijn eigen nieuwsprogramma (Trouwens) op de vooravond op de KRO?

Als de consument steeds minder wil betalen voor nieuwsgaring zullen er andere verdienmodellen uitgerold moeten worden. Daar worden verder geen uitspraken over gedaan. Het zou van visie getuigen als de heer Van der Meulen dat wel zou doen. Ik ben namelijk vooral benieuwd naar de plannen en de concreetheid daarvan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in