Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkooptelefoontjes ook tijdens crisis niet gewaardeerd

Consumenten stellen ook in tijden van crisis verkooptelefoontjes van nieuwe aanbieders niet op prijs.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van Intomart GfK in opdracht van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing. Deze klachteninstantie van het bellend Nederlands bedrijfsleven wil bij de start van het bel-me-niet-register op 1 oktober de voordelen van inschrijving in dat register nog eens afzetten tegen de voordelen van juist bereikbaar blijven. Via worden consumenten opgeroepen om een goede afweging te maken, voordat men zich definitief onbereikbaar maakt voor telefoontjes met een commerciële of ideële doelstelling.

related partner content for mobile comes here

Meer dan de helft van de consumenten staat er niet meer, maar ook niet minder voor open om gebeld te worden door telefonische verkopers. Gebeld worden door het eigen energiebedrijf wordt door 9 procent van de mensen op prijs gesteld, het telefoontje van een andere energieaanbieder maar door 2 procent.

De Stichting Consumentenlijn Telemarketing concludeert dat de consument weinig ziet in aanbiedingen van concurrenten. En dat terwijl deze concurrentie door de overheid wordt gepresenteerd als de sleutel tot lagere prijzen. Maar juist voor deze concurrentie sluit men zich af via het nieuwe Bel-me-niet register, dat per 1 oktober aanstaande wettelijk van kracht wordt. Een inschrijving daarin zorgt er namelijk voor dat enkel de huidige provider/leverancier nog mag bellen.

Een kwart van de mensen zegt zich uitgeschreven te hebben voor telefonische benadering. Nog eens een kwart heeft de intentie dat te gaan doen. Naar verwachting van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing zal dit nieuwe register een aanzuigende werking hebben.

Daarom wil men consument een weloverwogen keuze laten maken. 'Inschrijven in het Bel-me-niet-register sluit je levenslang af van aanbiedingen van bedrijven of goede doelen of andere aanbieders. Maar de vraag is of 5 keer of zelfs 10 keer per maand nee zeggen opweegt tegen het niet bereikbaar zijn voor die ene goede deal', aldus Consumentenlijn-secretaris Herman Nieuwenhuis. Hij verwacht dat bedrijven alternatieven voor telemarketing zullen zoeken. Nieuwenhuis: 'Waarschijnlijk zal blijken dat telemarketing nog zo gek niet is. Maar dan moeten bedrijven wel op een betere, klantvriendelijke manier gaan bellen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in