Verkooptelefoontjes ook tijdens crisis niet gewaardeerd


Dit blijkt uit onderzoek van Intomart GfK in opdracht van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing. Deze klachteninstantie van het bellend Nederlands bedrijfsleven wil bij de start van het bel-me-niet-register op 1 oktober de voordelen van inschrijving in dat register nog eens afzetten tegen de voordelen van juist bereikbaar blijven. Via www.belmewel.nu worden consumenten opgeroepen om een goede afweging te maken, voordat men zich definitief onbereikbaar maakt voor telefoontjes met een commerciële of ideële doelstelling.
Meer dan de helft van de consumenten staat er niet meer, maar ook niet minder voor open om gebeld te worden door telefonische verkopers. Gebeld worden door het eigen energiebedrijf wordt door 9 procent van de mensen op prijs gesteld, het telefoontje van een andere energieaanbieder maar door 2 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Stichting Consumentenlijn Telemarketing concludeert dat de consument weinig ziet in aanbiedingen van concurrenten. En dat terwijl deze concurrentie door de overheid wordt gepresenteerd als de sleutel tot lagere prijzen. Maar juist voor deze concurrentie sluit men zich af via het nieuwe Bel-me-niet register, dat per 1 oktober aanstaande wettelijk van kracht wordt. Een inschrijving daarin zorgt er namelijk voor dat enkel de huidige provider/leverancier nog mag bellen.
Een kwart van de mensen zegt zich uitgeschreven te hebben voor telefonische benadering. Nog eens een kwart heeft de intentie dat te gaan doen. Naar verwachting van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing zal dit nieuwe register een aanzuigende werking hebben.
Daarom wil men consument een weloverwogen keuze laten maken. 'Inschrijven in het Bel-me-niet-register sluit je levenslang af van aanbiedingen van bedrijven of goede doelen of andere aanbieders. Maar de vraag is of 5 keer of zelfs 10 keer per maand nee zeggen opweegt tegen het niet bereikbaar zijn voor die ene goede deal', aldus Consumentenlijn-secretaris Herman Nieuwenhuis. Hij verwacht dat bedrijven alternatieven voor telemarketing zullen zoeken. Nieuwenhuis: 'Waarschijnlijk zal blijken dat telemarketing nog zo gek niet is. Maar dan moeten bedrijven wel op een betere, klantvriendelijke manier gaan bellen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid