Overslaan en naar de inhoud gaan

Carrefour en Delhaize voeren ‘stille uurtje’ in voor boodschappers met autisme

Lichten gedimd, muziek uit en biep-geluiden aan de kassa stiller gezet: de Belgen houden rekening met hoogsensitieve klanten.
Carrefour
Carrefour

De supermarktketens Carrefour en Delhaize voeren stille uurtjes in hun Belgische winkels in voor mensen met een autismespectrumstoornis. Het doel hiervan is boodschappen doen aangenamer te maken voor hoogsensitieve mensen.

related partner content for mobile comes here

Tijdens het stille uurtje worden bijvoorbeeld lichten gedimd, de muziek en commerciële winkelmededelingen afgezet, de biep-geluiden aan de kassa stiller gezet en winkelkarretjes niet naar hun plaats op de parkeerplaats teruggerold. In de Delhaize-winkels gaat het om een stil uur van maandag tot vrijdag van negen tot tien. Bij Carrefour kan de klant in een groot aantal winkels elke dag, behalve op zaterdag, tussen twee en vier uur terecht.

Stoornis

'Waar wekelijks inkopen doen voor velen een evidentie is, is het dat voor personen die lijden aan een autismespectrumstoornis allerminst', zegt een woordvoerder van Delhaize. 'De overvloed aan prikkels waarmee ze te maken krijgen tijdens een winkelbezoek, maakt het voor sommigen onder hen bijna tot een onmogelijke activiteit en dat kan er zelfs voor zorgen dat ze winkels gaan mijden.'

De supermarktketen opent ook speciale voorrangskassa's. Het gaat vooralsnog om een test.

 

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in