Overslaan en naar de inhoud gaan

Fairphone lanceert mini-docu over rauwe werkelijkheid achter productie smartphones

Fairphone-topvrouw Eva Gouwens: ‘Het bedrijfsmodel van de smartphone-industrie moet veranderen.’
Uit 'Behind the Screens'
Uit 'Behind the Screens'
© Fairphone, Ecolog, WaterBear
Uit 'Behind the Screens'
Uit 'Behind the Screens'
© Fairphone, Ecolog, WaterBear

Smartphone-fabrikant Fairphone (B Corp), heeft in samenwerking met ‘eco-streamingsdienst’ WaterBear en met de groene investeerder Ecolog de mini-documentaire ‘Behind the Screens’ gelanceerd. De documentaire, die sinds 18 november te zien is op het WaterBear-platform, neemt kijkers op een confronterende en indrukwekkende manier mee naar de mensonterende en milieuvervuilende werkelijkheid van de supply chain van de smartphone. Door het contrast te tonen met blije westerlingen die plezier hebben van hun smartphone, voelen de getoonde wantoestanden alleen maar nóg schrijnender. Dit is de trailer van de mini-docu:

related partner content for mobile comes here

What it REALLY takes to make a phone | Behind The Screens | Fairphone

Eva Gouwens, ceo van Fairphone, stelt dat het bedrijfsmodel van de smartphone-industrie moet veranderen. Gouwens: ‘Bedrijven houden vast aan het oude model van het pushen van de nieuwste telefoon, wat betekent dat er elk jaar miljarden telefoons worden verkocht en slechts een klein deel wordt gerecycled. Hierdoor is e-waste de snelst groeiende afvalstroom geworden. Deze “maken-gebruiken-weggooien-houding” in de industrie beïnvloedt de relaties en mensen in de toeleveringsketen. Van de mijnen tot de assemblagefabrieken, de arbeidsomstandigheden zijn vaak slecht.’

Schaakbord

Het onder de aandacht brengen van deze kwestie is wat Gouwens betreft van cruciaal belang om duurzamere consumentenpraktijken aan te moedigen. Maar het is niet het enige bord waar Fairphone op schaakt. Het merk strijdt onder meer ook voor leefbare lonen voor mensen in de smartphone-fabrieken, wat iets anders is dan een minimum loon, waarbij mensen op het uiterste – en daardoor riskante - bestaansminimum worden gezet. Bij een leefbaar loon is er (net) genoeg ruimte om te léven. Fairphone rekende uit dat dat mogelijk is bij een prijsverhoging van zo’n twee euro per verkochte phone.

Geen antwoord

Gouwens schreef persoonlijk een brief aan de ceo’s van alle smartphone-fabrikanten die ertoe doen om ze mee te krijgen in het betalen van dat leefbare loon. Wat is immers twee euro op een bedrag tussen 500 en (ver boven de) 1500 euro? Dat de strijd nog lang en taai is, blijkt uit het feit dat Gouwens – los van een bericht van één kleine speler - geen antwoord kreeg. Niet van Tim Cook van Apple, niet van de ceo van Samsung, niet van Sony, Motorola, Nokia. Van geen van de grote merken. Eva Gouwens: ‘Ik kan geen excuus bedenken om geen leefbaar loon te betalen aan de arbeiders die onze telefoons in elkaar zetten. Als je weet dat je klanten bereid zijn minder te betalen dan de prijs van een kop koffie om ervoor te zorgen dat de mensen die je telefoon hebben gemaakt eerlijk worden behandeld, waarom zou je dat niet doen?’

De mini-documentaire is - na aanmelding - gratis te zien bij WaterBear

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in