Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA actualiseert - en hernoemt de Milieu Reclame Code: ‘Code voor Duurzaamheidsreclame’

De nieuwe code geldt voor alle duurzaamheidsclaims, voor zowel milieuclaims als ethische claims.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Het gaat om een actualisering van de Milieu Reclame Code. De Stichting Reclame Code (SRC), stelt dat de nieuwe code geldt voor alle duurzaamheidsclaims, voor zowel milieuclaims als ethische claims. De code is – net als bijvoorbeeld Reclamecode Social Media & Influencer Marketing onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. Die wil voorschrijven hoe je op verantwoorde wijze reclame kunt maken.

related partner content for mobile comes here

Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code, zegt een toename te zien in het aantal klachten over onduidelijke of onjuiste claims. ‘Dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er in reclame wordt gezegd over duurzaamheid, is belangrijker dan ooit. Het is dan ook van belang dat de Reclame Code Commissie een actueel toetsingskader heeft om duurzaamheidsclaims te kunnen beoordelen. En dat er voor het adverterend bedrijfsleven duidelijke regels zijn die ze kunnen toepassen in de praktijk.’

Haalbare doelstelling

De nieuwe code vervangt de Milieu Reclame Code (MRC), die alleen betrekking had op milieuclaims. De geactualiseerde regels gelden volgens de SRC nu voor alle duurzaamheidsclaims. ‘De hoofdregels zijn daarbij ongewijzigd gebleven: beweringen op het gebied van duurzaamheid mogen niet misleiden en moeten aantoonbaar juist zijn. In reclame aandacht besteden aan je duurzaamheidsambitie mag, mits duidelijk is dat het om een streven gaat, en dat het een haalbare doelstelling is.’

Wat er met claims als ‘duurzaam’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld, is voor consumenten niet altijd duidelijk. Reden volgens de SRC waarom dit door de adverteerder in zijn reclame-uitingen specifiek moet worden gemaakt. ‘En claims moeten met actueel bewijs kunnen worden onderbouwd.’

Het begrip ‘duurzaam’ hoeft niet alleen betrekking te hebben op het milieu. Het kan ook slaan op bijvoorbeeld dierenwelzijn of arbeidsomstandigheden. Om die reden geldt de code voor zowel milieuclaims als ethische claims. Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zegt de SRC de code na een jaar te zullen evalueren en zo nodig aan te passen.

 

Lees ook deze column uit 2018 van Scato van Opstall: 'De sustainable schaapskleren van het bedrijfsleven'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in