Overslaan en naar de inhoud gaan

Brandstretching: waarom toetjes van Maggi geen kans maken

Brandstretching is meer dan ‘zelfde logootje, zelfde lettertje, zelfde kleurtje’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het introduceren van nieuwe producten onder een bestaande moedermerknaam - het zogeheten brandstretching - is populair. Doel van zo’n ‘merkuitbreiding’ is een goodwilltransfer, dus de overdracht van positieve imagecomponenten van het moedermerk op een nieuw product.
Veel merkuitbreidingen mislukken echter, soms met aanzienlijke schade voor het moedermerk. De meeste problemen kunnen worden voorkomen door vooraf het oprekpotentieel grondig te analyseren.
Brandmanagers kunnen bijvoorbeeld de risico’s op een ‘badwilltransfer’, de overdracht van negatieve associaties van transfermerk op moedermerk, vooraf onderzoeken.
Of ze kunnen de product-merkbinding analyseren: hoe sterker het merk verbonden is met het product, hoe lastiger merkuitbreiding wordt.

related partner content for mobile comes here

Voor een merk als Armani bijvoorbeeld, zijn de uitbreidingsmogelijkheden naar andere productcategorieën aanzienlijk. Maar zoete toetjes van Maggi worden door consumenten niet geaccepteerd. Een grote rol speelt ook de merk-functiebinding. Het merk Tempo is bijvoorbeeld zo verbonden met je neus snuiten dat Tempo-keukenpapier geen kans maakte.
Bron: Marketingjournal

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in