‘Aantal chatbots zal groeien’
Chatbots (een geautomatiseerde online ‘gesprekspartner’ is een computerprogramma dat een dialoog aangaat) hebben vaak een naam en een gezicht. Bedrijven zetten chatbots vaak in om eenvoudige vragen te beantwoorden of als karakter in een campagne.
Chatbots werden traditioneel ingezet als entertainment maar tegenwoordig steeds vaker als vertegenwoordiger van organisaties, als zogenaamde ‘brand agents’ die meestal ook een eigen naam hebben, waarmee de klant snel en goedkoop geholpen kan worden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Alle in Nederland gemaakte chatbots zijn in kaart gebracht op www.chatbots.org/nl. Vanaf 2002 tot begin dit jaar zijn er 53 chatbots professioneel ontwikkeld voor de Nederlandse markt. In 2008 zal dat aantal in één keer verdubbelen, is de voorspelling van Chatbots.org.
Tevens blijkt een verdrievoudiging van de groei ten opzichte van 2007. Chatbots komen in Nederland voornamelijk voor op internetpagina's (bijvoorbeeld de Postbank Buddy die vragen beantwoordt over het saldo of transacties van Postbankklanten) en als buddy in Windows Live Messenger. Voor beide platforms zijn ongeveer evenveel chatbots ontwikkeld (26 en 29).
Arnout Hemel, senior product manager Windows Live bij Microsoft Nederland: ‘Het aantal chatgesprekken in Nederland via Windows Live Messenger blijft groeien, nu zo’n 1,3 miljard per maand. Microsoft voorziet een grote groei van het aantal chatbots. Wij zien dat zij een steeds belangrijkere rol vervullen in de conversatie tussen merk en klant.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid