Overslaan en naar de inhoud gaan

Booking.com krijgt tik op de vingers van de Reclame Code Commissie

Volgens de RCC misleidt Booking.com klanten massaal door vaak te suggereren dat er maar één of enkele overnachtingsplekken resteren en er…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Booking.com, de grootste hotelsite van Europa, heeft een flinke tik op de vingers gekregen. Dat is voor het eerst.

related partner content for mobile comes here

De reprimande is uitgedeeld omdat de Reclame Code Commissie vindt dat het van oorsprong Nederlandse bedrijf klanten massaal door vaak te suggereren dat er maar één of enkele overnachtingsplekken resteren en er dus snel moet worden gereserveerd.

Op de site worden meldingen gemaakt als &;we hebben nog 1 kamer vrij!&;. Daarmee wordt de klant in de luren gelegd, zegt de Reclame Code Commissie. De RCC: &;Booking.com maakt namelijk niet duidelijk dat het dan alleen het aanbod op de eigen site betreft en dat er mogelijk nog kamers op andere sites of via het hotel zelf zijn te boeken. De aanduiding  "we" maakt onvoldoende duidelijk dat de schaarste alleen betrekking heeft op de website van Booking.com.&;

De zaak kwam aan het rollen doordat marketingdeskundige Max Kohnstamm deze aanhangig maakte bij de Reclame Code Commissie. Hij zegt dat de uistrpaak goed nieuws is voor toeristen die maar al te vaak op het verkeerde been worden gezet om zo snel mogelijk te boeken.

Niet alle klachten die Kohnstamm tegen Booking.com indiende zijn door de Reclame Code Commissie gehonoreerd. De RCC heeft Booking.com in het gelijk gesteld naar aanleiding van de klachten dat Booking.com onjuiste mededelingen zou doen over de beschikbaarheid van hotelkamers via haar website en het aantal personen dat op enig ogenblik op de website een hotel aan het bekijken is.

Gillian Tans, COO van Booking.com, zegt dat &;transparantie voor de klanten&; vanaf de start &;een belangrijke prioriteit&; is geweest voor Booking.com. Tans: &;En dit zal altijd zo blijven.&;

Over het onjuiste gebruik van het woord &;we&;, zegt Tans het volgende: &;De RCC beveelt Booking.com aan om het woord "we" in de zin "we hebben nog 1 kamer beschikbaar" verder te verduidelijken voor consumenten. Wat Booking.com betreft is helder dat dit naar Booking.com verwijst aangezien de consument immers op de website van Booking.com is. Booking.com zal zich beraden of ze deze aanbeveling van de RCC zal overnemen en al dan niet tegen de uitspraak in beroep zal gaan.&;

Booking.com heeft daar twee weken de tijd voor.

Bron: AD

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in