Overslaan en naar de inhoud gaan

Toeristenbranche geeft 3,1 procent meer uit aan reclameruimte

De bruto mediabestedingen in het toerisme zijn in het eerste kwartaal 2014 gestegen tot 97,5 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste drie maanden van 2014 namen de bruto mediabestedingen toe met 3,1 procent. Vooral in januari lagen de bestedingen met bijna 7 procent beduidend hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ook in februari besteedden met name touroperators meer dan een jaar eerder (+6,4 pct), maar in maart daalden de bruto mediabestedingen met bijna 5 procent. Dit blijkt de Market Update Toerisme van

related partner content for mobile comes here

Last minute
Het eerste kwartaal is traditioneel de periode met de meeste mediadruk vanuit de Toerisme branche. In december neemt de mediadruk al toe, maar vooral januari is een belangrijke maand. De meeste consumenten bepalen aan het begin van het jaar waar ze ‘s zomers op vakantie naar toe gaan. Na de eerste maanden van het jaar neemt de mediadruk vervolgens weer af, om in mei weer toe te nemen, wanneer de last minute vakanties in de aanbieding gaan. De bruto mediabestedingen liggen dan gemiddeld ongeveer 30 procent onder het niveau van het begin van het jaar.

Binnen de branche Toerisme zijn touroperators veruit de grootste adverteerders met ruim 94 miljoen euro aan bruto mediabestedingen en een aandeel van 95 procent. De bruto mediabestedingen van de totale toerismebranche stegen in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,1 procent tot 97,5 miljoen euro.

Cor en Don
Corendon was in het eerste kwartaal van 2014 de grootste adverteerder binnen de branche Toerisme. De bruto mediabestedingen van de touroperator stegen met 60 procent. Hoewel het grootste deel van het bruto mediabudget naar dagbladen gaat, kwam de stijging vooral door de bijna vervijfvoudiging van het televisiebudget.

Corendon zette naast dagbladen, vooral sterk in op televisie. Met de typetjes Cor en Don in de hoofdrol werd in de eerste drie maanden van dit jaar 6 miljoen euro besteed aan TV-commercials. In de mediamix van Corendon waren dagbladen met ruim 9 miljoen euro nog wel het mediumtype met het grootste aandeel. De totale bruto mediabestedingen van Corendon stegen met 60 procent tot € 19,4 miljoen.

Kras en Stip
Tweede adverteerder binnen Toerisme was Kras met een budget van bijna 17 miljoen euro, een stijging van 10 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2013. Vrijwel het volledige mediabudget werd aan dagbladen besteed. Ook de nummer drie, Stip, besteedde vrijwel het volledige budget van 7 miljoen euro aan dagbladen. In tegenstelling tot de gestegen mediadruk van Corendon en Kras daalden de bruto mediabestedingen van Stip in de eerste drie maanden met bijna 14 procent.

Chersonissos
Eerder dit jaar meldde de ANVR een lichte stijging van het aantal geboekte vakanties (+3 procent ten opzichte van 2013). Vooral zonnige oorden als Griekenland en Turkije zijn populaire bestemmingen voor 2014. Voor beide bestemmingen werd in het eerste kwartaal van dit jaar ook veelvuldig geadverteerd door de touroperators.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in