Overslaan en naar de inhoud gaan

Biotex en de imitatie van de schoonmaakdiva's

Biotex heeft het moeilijk. Het in 1963 door de Rotterdamse firma Kortman & Schulte ontwikkelde product kwam na diverse fusies in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

heeft het moeilijk. Het in 1963 door de Rotterdamse firma Kortman & Schulte ontwikkelde product kwam na diverse fusies in de jaren '90 bij terecht. Het leek aanvankelijk goed te gaan met de vlekkenspecialist, maar in 2003 verschijnt van Reckitt Benckiser op de markt en wordt de roze innovatie door Foodmagazine uitgeroepen tot beste introductie van dat jaar. De verkopen in het eerste jaar overstijgen zelfs het Senseo succes.

related partner content for mobile comes here

Volgens Sara Lee zit Biotex bij elke Nederlander 'tussen de oren', maar wordt het ingehaald door het veel agressievere Vanish. Biotex probeert terug te slaan met het vergelijkende Oxi Effect maar verliest het volgens de consumentenbond op kwaliteit.

uit Amsterdam wordt vervolgens ingeschakeld om met Biotex's kernwaarden "Kennis en betrouwbaarheid" een resultaatgerichte campagne te verzinnen. Het bureau komt met Jet en Wilma, volgens eigen zeggen een integere campagne. Integer lijkt het allerminst als ik in de supermarkt geconfronteerd wordt met een slecht verzorgde display waarop schreeuwerig melding wordt gemaakt van de twee vlekoplossers. What were they thinking?!

Ook na een bezoek aan de van Biotex bekruipt mij het gevoel dat Jet en Wilma een schaamteloze imitatie is van Liny & Marja, de schoonmaakwonders van RTL's . In het programma, waarin via product placement een grote rol is weggelegd voor , pakken de twee schoonmaakdiva's de meest vieze klusjes aan. Mede door het grote succes van het programma schakelt Sorbo de dames ook in voor eigen promoties en zijn ze veelvuldig te vinden op de website van het bedrijf dat in Nederland vooral bekend werd door de introductie van het Amerikaanse full service merchandising model.

Als Jet en Wilma dan ook nog verkondigen dat "vlekken bij het leven horen" gaat het principe beter goed gejat dan slecht bedacht zelfs niet eens meer op. Was het niet Unilever's Omo die het maken van vlekken al tot een kunst had verheven?

Sara Lee blijft desondanks positief gestemd want: "Ware kwaliteit veroudert nooit: daarom zullen klassiekers als Biotex Handwas & Inweek en Biotex Voorwas tot in de lengte van dagen drijvende krachten in uw huishouding blijven."

Ik betwijfel het.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in