Google verliest merkenkwestie van Vuitton
Zoekdiensten gaan niet vrijuit wat betreft de merkinbreuk. Google moet het Franse concern LVMH 360.000 euro betalen, zo vonniste een Franse beroepsrechter. Google maakte inbreuk op het merk Louis Vuitton.
De Parijse rechter bevestigt in beroep dat een vonnis van een lagere rechter van februari 2006. Hij verhoogde de schadevergoeding van betaling voor juridische kosten tot een bedrag van totaal 360.000 euro.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBij zoekresultaten van Louis Vuitton waren advertenties verschenen van illegaal aanbod van producten van dit merk. Google had beter moeten opletten om dit te voorkomen, vinden de Fransen.
Is een dienstenaanbieder op internet aansprakelijk voor alles wat via zijn kanalen passeert? Het is een onophoudelijke juridische kwesties op internet. Zoetjesaan verschuift de jurisprudentie en komen aanbieders van toegang, zoekdiensten, veilingen, profielsites etc. aanbieders meer en meer onder druk te staan.
In Europa is in nationale wetten inmiddels de e-commerce richtlijn wet geworden. Daarin staat dat providers pas aansprakelijk zijn voor wetsovertreding als ze er weet van hebben. Dan moeten ze aangifte doen en eventueel iets verwijderen.
Maar tijdens een recente bijeenkomst hierover van ECP.nl bleek over de interpretatie en uitwerking de nodige onvrede en onduidelijkheid te bestaan.
Google heeft inmiddels haar procedures zodanig gewijzigd dat de kans op dit soort merkinbreuk volgens het bedrijf geminimaliseerd is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid