Accommodatiehouders zetten in op verkeerde sociale media


Terwijl accommodatiehouders erg actief zijn op Facebook, Twitter, Hyves of LinkedIn, is de consument veel gevoeliger voor waarderingen op beoordelingssites. Accommodatiehouders doen er dan ook goed aan om hun sociale mediastrategie drastisch bij te sturen. Dat zegt Niels Dijkstra, oprichter van marketingbureau Deniels vandaag in Adformatie.
Als informatiebron spelen sociale netwerken geen rol, zo blijkt uit onderzoek dat Dijkstra liet uitvoeren onder consumenten. Ook acties en reclame op sociale netwerksites hebben weinig invloed. Meest opvallend is echer misschien nog wel dat ook de invloed van vrienden op sociale netwerken op boekingen van accommodaties beperkt is. 13,2% van de respondenten zegt ooit door vrienden op een netwerk op een idee gebracht voor een accommodatie in Nederland. Een kanttekening is hier echter op zijn plaats: slechts 1% van de ondervraagden geeft aan dat dit daadwerkelijk een rol heeft gespeeld bij het boeken van een accommodatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDaarentegen zijn de beoordelingen van gasten op recensie- en beoordelingssites als Zoover en Tripadvisor wel degelijk invloedrijk. Ook boekingswebsites zoals Bungalows.nl en Hotels.nl worden intensief gebruikt. 36% van alle respondenten geeft aan dat ze beoordelingen van gasten op boekingswebsites lezen voor het boeken van een accommodatie. 23,2% bezoekt een beoordelingswebsite – veelal Zoover – voor informatie.
Voor Dijkstra is het onderzoek een signaal aan accommodatiehouders om de sociale media strategie aan te passen. ‘Als accommodaties sociale media willen inzetten voor het genereren van boekingen, dan zijn sociale beoordelingen en niet sociale netwerken van belang. Op dit moment zijn accommodaties zijn juist erg druk met Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn en gebeurt er vrij weinig op beoordelingssites.
Het volledige onderzoek is hier te downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid