Overslaan en naar de inhoud gaan

Accommodatiehouders zetten in op verkeerde sociale media

Accommodatiehouders (hotels, vakantieparken, campings) zijn erg actief op sociale netwerken, maar boekingen levert dit nauwelijks op.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Terwijl accommodatiehouders erg actief zijn op Facebook, Twitter, Hyves of LinkedIn, is de consument veel gevoeliger voor waarderingen op beoordelingssites. Accommodatiehouders doen er dan ook goed aan om hun sociale mediastrategie drastisch bij te sturen. Dat zegt Niels Dijkstra, oprichter van marketingbureau vandaag in Adformatie.

related partner content for mobile comes here

Als informatiebron spelen sociale netwerken geen rol, zo blijkt uit onderzoek dat Dijkstra liet uitvoeren onder consumenten. Ook acties en reclame op sociale netwerksites hebben weinig invloed. Meest opvallend is echer misschien nog wel dat ook de invloed van vrienden op sociale netwerken op boekingen van accommodaties beperkt is. 13,2% van de respondenten zegt ooit door vrienden op een netwerk op een idee gebracht voor een accommodatie in Nederland. Een kanttekening is hier echter op zijn plaats: slechts 1% van de ondervraagden geeft aan dat dit daadwerkelijk een rol heeft gespeeld bij het boeken van een accommodatie.

Daarentegen zijn de beoordelingen van gasten op recensie- en beoordelingssites als Zoover en Tripadvisor wel degelijk invloedrijk. Ook boekingswebsites zoals Bungalows.nl en Hotels.nl worden intensief gebruikt. 36% van alle respondenten geeft aan dat ze beoordelingen van gasten op boekingswebsites lezen voor het boeken van een accommodatie. 23,2% bezoekt een beoordelingswebsite – veelal Zoover – voor informatie.

Voor Dijkstra is het onderzoek een signaal aan accommodatiehouders om de sociale media strategie aan te passen. ‘Als accommodaties sociale media willen inzetten voor het genereren van boekingen, dan zijn sociale beoordelingen en niet sociale netwerken van belang. Op dit moment zijn accommodaties zijn juist erg druk met Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn en gebeurt er vrij weinig op beoordelingssites.

Het volledige onderzoek is te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in