ABN Amro herpositioneert zichzelf


‘We wilden een positionering die laat zien wat we kunnen en die ingaat op hoe de klant over ons denkt en wat hij van ons verwacht. Daarom hebben we een jaar een proces doorlopen waarin wij intensief hebben gekeken waar het merk ABN Amro in de ogen van klanten en medewerkers voor staat.’Het bleek dat de ABN Amro staat voor ‘een toonaangevende, professionele en vernieuwende bank met een sterke eigen identiteit.’
Interne strubbelingen
Over het imago van de bank, zegt Shankaranayanan: ‘We zijn een zakelijke no-nonsense bank, zonder dat we kil zijn. Het is de combinatie van lef, passie en doorzettingsvermogen enerzijds en kennis en begrip anderzijds.
Na de zelfverzekerde, ietwat arrogante campagne uit de jaren negentig met het begrip ‘Dé Bank’ volgde rond de millenniumwisseling een moeilijke tijd voor de bank, medewerkers én klanten. Daarna volgde een minder succesvolle campagne die volledig overstemd werd door de interne strubbelingen binnen de bank. De reorganisatie is nog maar net afgerond en nu komt dus al de nieuwe positionering.
De marketingdirecteur: ‘We hebben zware personele en organisatorische wijzigingen gekend en ook het tijdsbeeld is toch echt anders geworden dan in de jaren negentig. In zo’n tijd paste de toon van De Bank-campagne niet meer. We moesten wel wat anders.’
Vanaf 1 mei gaat de bank zich profileren als een bank voor klanten die iets willen bereiken. De nieuwe pay off is dan ook geworden: ‘Het begint met ambitie’.
Vorige week is de nieuwe campagne van start gegaan met billboards, deze week volgen tv en print, er komt onder andere een spread in de dagbladen. De campagne is gemaakt door PPGH/JWT.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid