E-commerce in Frankrijk boomt


In Frankrijk is het aantal online aankooptransacties met 47% gestegen van 6,8 miljoen in 2001 naar 10 miljoen in 2002. Het laatste kwartaal van 2002 – de periode dus met het feestdagenfestijn - kende zelfs een groei van 63% ten opzichte van het laatste kwartaal van 2001. In dit kwartaal groeide de online-omzet met 64%. Het aantal kopende internautes is in 2002 met een miljoen toegenomen: 5,3 internetgebruikers kochten iets, en dat is maar liefst 30% van de totale Franse internetpopulatie. Het aantal kopers is zelfs sneller gestegen (+ 26%) dan het aantal gebruikers (+ 15%). Snel groeiende koopgroepen zijn onder meer vrouwen (+ 54%) en huishoudens met hoge inkomens (+ 61%).
Genoeg om over te juichen dus, ook voor e-commercers zelf natuurlijk. De omzet van laredoute.fr is vorig jaar met 120% gestegen naar € 85 mln. De omzet van fnac.com is gestegen met 55%, die van mistergooddeal.com met 100%, die van surcouf.com (een Fnac-dochter) en Nomatica met 150%. De website van de Franse spoorwegen - voyages-sncf.com – realiseerde een omzetgroei van 68% naar € 272 mln. De site boekte een nettowinst van € 1,3 mln. en is daarmee volgens de SNCF de eerste rendabele e-commercesite in Frankrijk.
Bron: Stratégies
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid