Overslaan en naar de inhoud gaan

Yournalism: waar moet het over gaan?

Met koeienletters maakt de homepage van Yournalism het duidelijk: de waakhond, de verpersoonlijking van onafhankelijke en gedegen media,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Journalisten anno 2014 zijn meer en meer het doorgeefluik van persbureaus, politici en bedrijven – in plaats van dat ze misstanden kritisch aan de kaak stellen. Dat moet anders, vindt Yournalism.

related partner content for mobile comes here

Steeds meer verhalen blijven liggen door gebrek aan tijd en geld bij redacties. ‘Lokaal ontbreekt soms al de controle op de controle, de zo belangrijke extra toets op het functioneren van mensen en instituten met macht’, zegt Sybren Kooistra, datajournalist bij de Volkskrant. ‘Kritische en scherpe journalistiek vervulde tot op heden altijd een belangrijke functie in onze samenleving. Die functie staat onder druk. Oplagen van de krant lopen terug, en er is steeds minder geld voor onderzoeksjournalistiek.’

Vangnet voor verloren verhalen
is opgericht vanuit de gedachte om samen de waakhond wakker te schudden. ‘Vooral uit onvrede’, zegt Sybren, die Yournalism samen met  en oprichtte. Huub vult aan: ‘We willen zo veel mogelijk interessante verhalen daadwerkelijk publiceren. Welke precies, dat mag de nieuwsgierige nieuwsconsument uitmaken.’

Zo kun je op de site – nu nog bèta – onderwerpen aandragen waarvan je vindt dat ze eens tot op de bodem uitgezocht moeten worden.

Vijfhonderd keer vijf euro voor een goed stuk
De ingediende ideeën worden vervolgens omhoog of omlaag gestemd door gebruikers. Een professionele redactie beoordeelt of het project kwalitatief uitvoerbaar is. Overleeft het idee deze fases, dan gaat het crowdfunding-proces van start. Iedereen kan een financiële bijdrage leveren zodat een freelancejournalist aan de slag kan. ‘Als vijfhonderd mensen ieder vijf euro doneren, dan is dat vaak al voldoende’, zegt Huub. ‘Uiteraard krijgen donateurs de kans om met de journalist mee te denken.’

Schaalvergroting
Tot dusver richt Yournalism zich op lokale kwesties, vanwege de grote betrokkenheid van het publiek en de uitvoerbaarheid. ‘Het zou fantastisch zijn om te onderzoeken hoe grote farmaceutische bedrijven onderzoek tegen kanker afremmen, maar dan red je het niet met die vijfentwintighonderd euro.’ Op de lange termijn wil Yournalism wel op grotere schaal gaan acteren, zowel inhoudelijk als in de wereld. Sybren: ‘Misschien veranderen we in yournalism.eu of .com.’

Accenture Innovation Awards 2014: netwerken en partners vinden
Het is tamelijk ‘disruptive’ wat Yournalism doet: de journalistieke rollen omdraaien. Ze vertrekken uit de vraag in plaats van het aanbod. ‘Om te groeien doen wij mee aan de . Wij hopen hier natuurlijk in de prijzen te vallen, maar vooral willen we een nieuw netwerk aanboren en passende partners vinden.’

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Heb jij ook een innovatief concept? Schrijf je in.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in