Overslaan en naar de inhoud gaan

Bonprix: Wel het jurkje, niet de vrouw

De commercial van Bonprix: Top of Flop?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de televisiecommercial van Bonprix (een Duits online confectiehuis met kleding in het lagere prijssegment) zien we een man in een restaurant schreeuwend naar een aquarium rennen om zijn hoofd in het water onder te

related partner content for mobile comes here

dompelen. Vervolgens zien we de aanleiding: de vrouwelijke chef ziet tijdens het koken vanuit het raam een vrouw in een Bonprix-jurk lopen. De chef droomt weg bij het beeld terwijl ze het gerecht blijft peperen - vandaar de verbrande mond van de restaurantbezoeker.

Met het kiezen van dit plot kiest Bonprix voor een onconventionele verhaallijn voor de promotie van zijn doorgaans conventionele kleding.

Voor Top of Flop onderzocht Marketresponse voor het juninumer van Tijdschrift voor Marketing of Bonprix er zo in slaagt meer commitment voor het merk te creëren.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Score van de commercial: onder de norm

We testten de commercial met het Add+Impact-model waarbij een advertentie of spot langs twee belangrijke dimensies worden gelegd: attentiewaarde (attention) en merkbinding (bonding). Samen vormen deze de commitmentscore: weet de commercial betrokkenheid te realiseren onder de doelgroep?

Op zowel de attentiewaarde als de merkbinding scoort de commercial onder de norm, en dit resulteert in een lage commitmentscore van 25 procent. De norm ligt op 50 procent.

Onwaarschijnlijk en onduidelijk

De commercial is vooral ongeloofwaardig. Het feit dat er een vrouw is gekozen die wegdroomt bij het zien van een andere vrouw, is vergezocht en wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Ook roept het de vraag op of ze nu dromerig naar het jurkje kijkt of naar de vrouw. De testgroep kent Bonprix, maar vindt dit filmpje niet passen bij het merk en voelt zich er niet door aangesproken. En dat terwijl een groot deel van de testgroep de jurk wel mooi vindt.

Conclusie: flop

De keuze voor een onconventioneel thema helpt Bonprix niet en staat te ver van de doelgroep af.

 

 

De Top of Flop staat elke in maand in Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in