Yahoo, Ask Jeeves en Microsoft storten zich op desktop search
Desktop search helpt de internetter om informatie te lokaliseren die diep verstopt zit op de harde schijf, maar de nieuwe dienst moet in eerste instantie toch vooral nieuwe adverteerders trekken die betaalde zoekresultaten willen plaatsen. Alle desktop zoekdiensten zijn dan ook volledig afhankelijk van advertentie-inkomsten.
Google begon er als eerste mee in oktober. Yahoo volgt deze maand, het bedrijf kocht de techniek aan van het Amerikaanse bedrijf X1 Technologies, dat een stand alone zoekdienstproduct ontwikkelde. De zoekdienst helpt internetters onder andere bij het zoeken naar e-mailberichten, foto’s, muziekbestanden en PDF-jes. De zoekdienst van Google kan geen PDF-bestanden lezen. De Yahoo-dienst wordt geïntegreerd in de bestaande zoekmachine van Yahoo. Yahoo wil daarnaast de zoekdienst uitbreiden naar zoeken in chatgroepen, adresbestanden en instant messaging diensten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Zoekmachine Ask Jeeves nam desktopzoekbedrijf Tukaroo over in juni en komt ergens deze week met een eigen product. Het bedrijf brengt verder nog niets naar buiten.
Microsoft kocht in juli van dit jaar eveneens een bedrijf op dat de zoektechniek maakt, en verwacht met de desktopdienst te starten voor het begin van het nieuwe jaar. 90 procent van alle pc’s op deze aardbol draaien op een versie van Windows, dus bij Microsoft verwacht men veel van de nieuwe dienst.
Van AOL en Apple tenslotte zijn ook desktop zoekdienstproducten te verwachten.
Bron: Reuters
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid