Overslaan en naar de inhoud gaan

Leiding YataYata van Unilever vertrekt onverwacht

Het relatiemarketingproject van Unilever Nederland is in zwaar weer terecht gekomen nu de leiding uit onvrede opstapt. Evert Bos, manager…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Evert Bos maakt in het Tijdschrift voor Marketing van december, dat deze week verschijnt, bekend dat hij na 12 jaar Unilever verlaat. Hij gaat met ingang van 1 januari de Nederlandse vestiging van het online marktonderzoekbureau Brandjuicer opzetten.

related partner content for mobile comes here

Gerard Prins, in 2002 nog e-manager van het jaar en binnen YataYata én Unilever Bestfoods Nederland verantwoordelijk voor de online activiteiten, stapt op 1 februari ook op, zo laat hij weten. E-commerce manager Prins heeft maar liefst 29 jaar bij Unilever gewerkt. Hij heeft nog geen nieuwe baan.

Aanleiding voor het vertrek van de leiding van YataYata ligt volgens Prins in het streven van Unilever om YataYata samen te voegen met de reguliere media-activiteiten van Harry Dekker, senior mediamanager van Unilever Nederland. Prins zegt dat hij en Bos daar geen zin in hadden. Tot nu toe was YataYata een redelijk losstaand project, waaraan de verschillende onderdelen van Unilever in Nederland mee konden doen. Prins zegt nu: ‘Dekker ken ik al lang en hij heeft tot nu toe weinig aandacht gegeven aan online marketing. Het gaat allemaal erg traag. Ik denk oprecht dat het project in het slop raakt als Unilever voor deze oplossing kiest, maar ze houden er wel aan vast. Daar zie ik dus geen toekomst meer in.’

YataYata is deze zomer gestart met een tijdschrift met coupons, dat in een oplage van 550.000 wordt verspreid, én een site. Bos zei toen: ‘Tussen 1990 en 2000 zie je de tv-volume index groeien naar 800. We zijn van drie naar 13 zenders gegaan. Daar wordt je niet vrolijk van.’
Bos gaf aan dat er in de marketingbestedingen van Unilever iets moet veranderen. Zo blijkt dat 3 tot 4 procent van de Nederlandse huishoudens voor 90 procent van het volume van Becel ProActiv zorgt. ‘Waarom zou je dan nog op tv adverteren?’, vraagt hij zich af. Hij wilde dat Unilever in zijn marktbenadering meer aandacht zou geven aan de most valuable consumers (mvc), die elk merk kent. Door het blad te koppelen aan de gegevens van de online activiteiten van bijvoorbeeld Conimex en Cook-It, zou er zo veel meer kennis van en direct contact met die mvc’s worden opgebouwd.

Prins vindt dat Dekker zich te veel vereenzelvigd heeft met de traditionele media en daardoor YataYata niet verder zou kunnen brengen. Bovendien zou Dekker zijn handen vol hebben aan de stroomlijning van de mediaplanning en –inkoop. Onlangs besloot Unilever alles te concentreren bij mediabureau MindShare.

Unilever is momenteel ook druk doende om de Iglo Mora Groep, Unilever Bestfoods en Lever Fabergé in elkaar te schuiven tot één Unilever Nederland-organisatie, die in het tweede kwartaal van 2005 zijn beslag moet krijgen. In de nieuwe organisatie zouden Bos en Prins aan Dekker moeten gaan rapporteren.

Een woordvoerder van Unilever zegt dat het een interne discussie betreft en dat hij daar geen commentaar op kan geven. Hij ontkent dat het project gevaar loopt nu de leiding verdwijnt. ‘Het is een logische match om YataYata bij Harry Dekker onder te brengen. Hij neemt immers alle investeringen in de media voor zijn rekening’. De woordvoerder meldt dat er wel meer aandacht voor innovatie in media komt, en dat YataYata daarin past.

Op dit moment loopt er ook een proef in Dordrecht waar 10.000 exemplaren van YataYata zijn verspreid. De coupons kunnen bij vier Edah’s worden ingewisseld en dat is nieuw voor YataYata. Tot nu toe moesten alle coupons en kassabonnen verzameld en opgestuurd worden door de consument. De meeste retailers wilden ze namelijk niet aannemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in