De eeuw van media
De rollen in de reclame zijn omgekeerd. Was de 20e eeuw de eeuw van creatie, in de eeuw die voor ons ligt zal ‘media’ de dienst uitmaken. Bij steeds meer campagnes wordt eerst de mediastrategie bepaald en volgt daarna pas de creatieve invulling. Want het is in de strijd om de aandacht van de consument belangrijker dan ooit om te bepalen hoe hij het beste kan worden benaderd. Is dat via televisie, via sms, print of via billboards? Daarna komt pas de vraag op welke manier de reclameboodschap creatief moet worden ingevuld. Dat meer adverteerders voor deze route kiezen en eerst bij het mediabureau langsgaan, komt ook omdat mediamensen vaak breder georiënteerd zijn dan de creatieven bij de reclamebureaus. Richten die laatsten zich in veel gevallen op hun eigen kleine vakgebiedje, mediaspecialisten overzien het hele speelveld en denken ook in effectiviteit. Daarmee spreken ze een taal die de meeste adverteerders aanstaat. De kloof tussen creatie en media is voor de adverteerders overigens geen onverdeeld genoegen. Uiteindelijk is het beter als de twee samenwerken. Daarom organiseert Beiersdorf workshops waaraan creatieven en mediaspecialisten allebei deelnemen. Want ze werken tenslotte voor hetzelfde doel, en dat is: zo overtuigend en effectief mogelijk de consument zien te bereiken.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid