Overslaan en naar de inhoud gaan

'Work' van YoungCapital dit jaar verkozen tot beste reclamemuziek

Het jongeren uitzendbureau behaalt de hoogste notering met een compositie van Twan van Steenhoven, beter bekend als Big2 (van de Opposites)
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De ranking van de Adformatie Reclamemuziek Top-20 is zojuist bekend gemaakt tijdens een uitzending van Business News Radio.

related partner content for mobile comes here

Bijna drieduizend keer werd er dit jaar een stem uitgebracht op een nummer in de . Dat is wederom een flinke toename in vergelijking met vorig jaar toen er bijna tweeduizend stemmen werden geteld. Wel kon er dit jaar een week langer worden gestemd. De peiling is gisteren aan het einde van de middag gesloten.

De meeste stemmen (39%) gingen naar Work. De campagne Work is bedacht door creative agency INDIE en geregisseerd door de 28-jarige Paul Geusebroek, een jong talent in de filmwereld. Hij gebruikte onder meer een oude Nishika-camera uit de 80&;s voor een sick 3D-effect.  De muziek versterkt dit effect. Twan van Steenhove (ofwel Big2, het maatje van Willem bij de Opposites) en Paul Laffree produceerden dit nummer speciaal voor deze film.

Dat Work bovenaan zou eindigen, was overigens een verrassing. Tot gisterochtend leek de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) op winst af te stevenen. Met een adembenemend slotoffensief wist YoungCapital (wellicht aangejaagd door het uitzendbureau of de fanbase van de Opposites?) op het laatste moment nog voorbij te steken. Met 27% van de stemmen legt de NLE beslag op een eervolle tweede plek.

Eigen composities

Het nummer is de soundtrack onder een film waarin de touwtjes van marionetpoppen worden doorbroken door een discus, symbool voor de manier waarop NLE pretendeert de telecommarkt open te breken. De componist is Erwin Steijlen en de zang is van onder andere Simon Feenstra, Myrte Buys en Natasja den Toom.

Liefst vier van de vijf topnoteringen in de Reclamemuziek Top-20 werden dit geschreven in opdracht voor een commercial. Dit geldt dus ook voor de nummers 3 (Transavia, muziek Massive Music) en 4 (Schoonenberg, muziek Audentity). De hoogste positie voor een ‘gewoon’ (bestaand) nummer is Take this Waltz van Leonard Cohen, dat is te horen onder de melancholieke commercial van NS Internationaal.

Hieronder de commercial met de muziek die door het Nederlandse publiek als beste is gekozen en de soundtrack onder de NLE-commercial.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in