Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Wij kunnen alleen maar winnen’

INTERVIEW Op 1 november gaat BrandDeli van start, het gezamenlijke verkoophuis van Discovery Networks Benelux en Viacom International Media…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe lang zijn jullie hier al mee bezig?
BH: ‘Vanaf maart. Het heeft veel implicaties gehad. Het is onwijs complex.’
AR: ‘De gedachte dat wij complementair aan elkaar zijn speelt al een tijd. En de behoefte vanuit de markt om dit te doen was ook wel voelbaar. Dat het balletje in maart echt is gaan rollen, is een wisselwerking geweest. Het idee komt niet óf van Discovery, óf van Viacom.’

related partner content for mobile comes here

 

Hoe groot wordt het?
BH: ‘Er gaan 67 mensen werken bij Brand Deli. Dat zijn zowel de mensen die op spot werken, als op non-spot.’

 

Betekent dat dat er banen moeten sneuvelen?
AR: ‘Er vallen geen gedwongen ontslagen als gevolg van deze reorganisatie.’

 

Op welk adres gaan jullie zitten?
BH: ‘Voorlopig zitten we bij Viacom, maar dat moet niet langer dan zes maanden duren. Het is erg belangrijk dat we ook fysiek los komen te staan van zowel VIMN als DNB. Het liefst betrekken we een kantoor in Amsterdam-Noord, dichtbij bij beide bedrijven. Amsterdam-Noord is the place to be.’

AR: ‘We willen met BrandDeli een gedegen kenniscentrum op doelgroepen bieden. Dan kan je niet bij één van de twee moederbedrijven gaan zitten. Dat moet je brengen in een hagelnieuw kantoor. Ik zie dat helemaal voor me. Als je bij BrandDeli binnenkomt, zie je in één oogopslag welke merken wij vertegenwoordigen. En die media brands presenteren we naar de doelgroep die ze bedienen. Niet naar het moederbedrijf dat erachter staat.’

 

Waarom een gezamenlijk verkoophuis?
BH: ‘Het doel is om acht sterke merken, die complementair aan elkaar zijn, onder één dak te brengen. Het is een krachtenbundeling. We worden groot en dat betekent dat we een interessante bereikspropositie hebben.’
AR: ‘We zijn zeer ambitieus, op een gezonde manier heel brutaal, wij hebben honger naar meer.’

 

Waarom is er gekozen voor de naam BrandDeli?
AR: ‘Brand slaat natuurlijk op onze merken. Deli betekent voor ons vakmanschap, kwaliteit. Wij zijn 24/7 servicegericht bezig, altijd bezig om te kijken of we het beter kunnen doen dan de vorige keer. Wij zijn creatief en gedurfd. Deli geeft het voor mij ook een persoonlijke touch.’

 

Wordt het een botsing van culturen?
BH: ‘Het DNA is behoorlijk hetzelfde. Niet in de laatste plaats omdat zowel VIMN en DNB Amerikaanse bedrijven zijn met een Europese visie. Maar het leuke is dat de teams het zelf gaan bepalen. Er ontstaat namelijk een heel nieuw Nederlands kantoor.

AR: ‘De cultuur bij Discovery is sterk geënt op teameffort en is zeer doelgericht. Met respect voor elkaars ideeën.’

BH: ‘VIMN is natuurlijk een stuk groter. Het zijn eigenlijk drie bedrijven onder één dak. Dat brengt een andere dynamiek met zich mee. Maar binnen de sales teams zijn de verschillen denk ik een stuk kleiner.’

 

BrandDeli komt waarschijnlijk snel met een combi-bereikspakket?
AR: ‘Ja, en tegen zeer scherpe tarieven.’

 

Gaan al die extra kortingen je dan geen omzet kosten?
AR: ‘Nee. De inventory waarover we samen beschikken, is groter. Daardoor kunnen we veel makkelijker bereik garanderen.’

 

Dus het is vooral een bereikverhaal?
BH: ‘Bereik kan een doelstelling zijn, maar het kan ook gaan om het ontwikkelen van creatieve concepten en nieuwe producten. Het is natuurlijk wel prettig dat je daar dan direct bereik aan kan verbinden.’

AR: ‘Neem bijvoorbeeld de die we op Discovery hebben gedaan, dat is een verhaal dat één op één aansluit bij de merkbelofte van die zender. Ons palet om dat soort verhalen te creëren, is met al die mediamerken die we met BrandDeli vertegenwoordigen een stuk groter geworden. Daarnaast zijn we in staat om bijvoorbeeld zo’n Glenfiddich-campagne breder te pushen via alle relevante kanalen van VIMN en DNB.’

 

&;WE WILLEN DE TOP DRIE IN HET KERSTRAPPORT 2014 HALEN&;

 

Hoe zorg je ervoor dat de belangen van zowel Viacom als Discovery op de juiste manier worden behartigd?
BH: ‘Ik kan verzekeren dat dat contractueel allemaal te uit en te na is geregeld.’

AR: ‘We hebben gezocht naar een constructie die de doelstelling van de adverteerder optimaal dient. De verdeelsleutel zit aan de achterkant. De adverteerder ziet daar niets van, maar we zorgen er wel voor dat het eerlijk verdeeld wordt.’

 

Voorheen was je elkaars concurrent. Nu ben je als het ware naakt onder elkaar. Is dat een voordeel?
AR: ‘Het blijkt dat er altijd veel overeenkomsten zijn geweest. De zenders van zowel Viacom als Discovery groeien in marktaandeel. Dat kan je alleen maar als heel positief zien. Maar de zenders blijven los van elkaar opereren. Wij als BrandDeli zijn slechts volgers van de zenders.’

 

Wat zijn de doelstellingen?
AR: ‘Om in het Kerstrapport in Adformatie van volgend jaar in de top drie van de beste televisie-exploitanten te staan.’

 

Hebben jullie gesproken met Hearst en Audax, die met NL Mag ook een gezamenlijk verkoophuis hebben opgezet, om te weten te komen waar het bij hen misging?
BH: ‘Nee. Onze business case is zó sterk. We hebben zeer grondig voorbereidend onderzoek gedaan.’

AR: ‘Wij kunnen alleen maar winnen en ik zie geen enkele parallel met de business case van NL Mag, die ik beschouwd heb als handelen uit paniek. Wij repareren het dak nu het droog is. We staan er nu sterk voor en dat wordt alleen maar beter.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in