QR code case: Lidl
Nog blijer wordt ik, en dat zal u niet verbazen, van de toegepaste QR codes in die folderuitgave waarin met heldere instructiefilmpjes de bereidingswijze van het wild wordt uitgelegd en hoe je wijn het beste bewaard.
Fantastisch. Maar…, je moet de website en de filmpjes wel met een tablet bekijken. Dat is prima te doen, maar met een smartphone raak je bijna als vanouds in een woud van informatie die je op dat moment helemaal niet wilt.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuDe informatie van de video’s is waardevol en consumenten die op hun gemak thuis door de folders bladeren zullen de video’s zeker waarderen. Lidl gaat er echter kennelijk van uit dat hun klanten allemaal over een tablet beschikken, waarop ook een QR code reader is geïnstalleerd. Met een smartphone is zoeken op de niet voor mobiel geoptimaliseerde website naar de instructies een crime en zal zonder enige twijfel irritatie oproepen bij de consument met een smartphone. Wat niet de bedoeling van Lidl zal zijn.
Alles goed. De folders zijn goed, net als de receptenkaarten in de filialen, de codes werken, alleen de toepassing van de QR code had beter gekund. Lidl had het verschil kunnen weten tussen de belevingswaarde van een tablet en een smartphone. Bovendien bestaat er zoiets als een QR code die het device herkent en precies voor dat apparaat geschikte content presenteert.
In combinatie met een dergelijke QR code en een voor smartphones geschikte landingspagina was Lidl klaar geweest en had daardoor teleurstelling bij smartphone gebruikers kunnen voorkomen.
Hoe eenvoudig kan het zijn om print naadloos aan te laten sluiten bij content op het internet, waarde te creëren die anders onmogelijk zou zijn zonder QR code.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid