Overslaan en naar de inhoud gaan

ZenithOptimedia: reclamebestedingen groeien in 2013

ZenithOptimedia stelt zijn verwachting over de wereldwijde reclamebestedingen voor het eerst niet naar beneden bij.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

ZenithOptimedia houdt vast aan de voorspelling dat de reclamebestedingen dit jaar met 3,5% zullen groeien. De bestedingen komen dan uit op 503 miljard euro. Het is voor het eerst sinds juni 2012 dat het medianetwerk zijn prognose niet omlaag bijstelt.

related partner content for mobile comes here

In 2014 en 2015 verwacht Zenith zelfs een groei van respectievelijk 5,1 en 5,9%.

De eurozone is in het tweede kwartaal uit de recessie geklommen en de reclamebestedingen zullen in in 2014 en 2015 weer groeien (in 2013 is de daling nog 4,3%). Oost-Europa en Centraal Azie behoren tot de grote groeiers met 10 en 11%. Ook Noord-Amerika is stabiel: dit jaar groeien de bestedingen naar verwachting 3,4%, iets minder dan vorig jaar toen een groei van 4,4% werd gerealiseerd. 2012 was wel een Olympisch jaar en ook vonden de Amerikaanse verkiezingen plaats.

Voor Latijns-Amerika wordt een groei van 9,6% verwacht in 2013, na een licht tegenvallende groei van 7,6% in 2012. In 2015 zal de groei waarschijnlijk rond de 11,8% uitkomen.

Nederland
De positie van Nederland staat er volgens ZenithOptimedia iets minder rooskleurig voor. De bestedingen zullen in 2013 met een procent dalen, voorspelt Ralph Sluis, research director bij ZenithOptimedia Nederland. Voor 2014 ziet Sluis wel een bescheiden plus: +1,5 procent.

Mediumtypen
Inzoomend op mediumtypen, stelt Sluis vast dat de printbestedingen blijven dalen in 2014. 'Dat geldt ook voor radio', zegt Sluis, 'radio laat dit jaar weliswaar een minder sterke daling zien dan in 2012, maar het blijft wel dalen. Ook de komende jaren. Wij zien dat in 2014 en 2015 nog niet goedkomen.'

De groei van display advertising stagneert, zegt Sluis. Het volume stijgt nog wel, maar door automated trading dalen de prijzen sterk. De bestedingen zullen ongeveer gelijk blijven. Search blijft wel hard groeien in 2014. 'Double digit', zegt Sluis.

De Nederlandse televisiemarkt zal volgens ZenithOptimedia volgend jaar bescheiden groeien: +1 procent.

[Bron: BrandRepublic]

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in