Overslaan en naar de inhoud gaan

GMC13: Spotify

Nienke Dettmeijer is verantwoordelijk voor marketing Benelux Spotify. In een razendtempo neemt ze tijdens het Grote Marketingcongres…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is de marketingstrategie van Spotify eigenlijk? Spotify stuurt de marketingstrategie voortdurend bij, want het bedrijf groeit razendsnel en nu al actief in in 32 landen.

related partner content for mobile comes here

Dettmeijer: ‘We zijn anders dan veel andere bedrijven. Want we verkopen toegang tot alle muziek in de wereld. En niet de muziek zelf.’
Om dit te kunnen is zeker in het begin het creëren van geloofwaardigheid het allerbelangrijkste, zegt Dettmeijer. Het draaide in het begin vooral om endorsement en word of mouth.

Nienke Dettmeijer - foto Maarten van Schaik

Ze geeft aan dat er drie relevante zaken waren in die eerste groeiperiode:
- Product is king – het product moet heel goed en betrouwbaar zijn
- Invite only - Dettmeijer: ‘Zo creëer je een aura van exclusiviteit, en kun je zorgen voor een uitbreiding van netwerk van supporters.’
- Co-branding. In 2008 begon Spotify, een jaar later had het al één miljoen gebruikers. Het is reeds verschillende samenwerkingen aangegaan, zoals in april 2012 met Coca-Cola. In Nederland kwam de doorbraak in naamsbekendheid in oktober 2012 met de partnership met KPN. Maar een jaar eerder, in 2011, sloeg Spotify zoals Dettmeijer zegt, een homerun in de grootste en lastigste muziekmarkt, de VS met de samenwerking met Facebook.

Dettmeijer: ‘Twee-drie miljard Spotify-items worden per maand op Facebook geplaatst. Dat was ook het moment dat de marketing anders moest worden aangepakt. We waren een beetje cupcakes versus spreadsheet: gezellig maar ook wel intimiderend: zoveel muziek, waar begin je?’
Spotify ging toen kijken naar zijn consumenten en mensen in het algemeen: hoe beleven wij muziek?

Dettmeijer: ‘De echte muziekliefhebbers weten Spotify wel te vinden. Maar je wilt ook de minder uitgesproken mensen bereiken. We hebben in kaart gebracht: wat doet muziek in je leven? Nou, muziek motiveert, zo kun je er fijn mee sporten, het legt relaties tussen mensen en plaatsen. Het is een manier om jezelf te uiten. Je creëert je identiteit aan de hand van muziek.’

Wat Spotify wil doen, is music moment napping: de juiste muziek voor elk moment. Dettmeijer: ‘Het gaat niet om technologie, de beste koptelefoon: het gaat om jouw ervaring met muziek.’

Marketing bij Spotify draait om drie kernprincipes:

Easy, personal en fun. Vooral het tweede principe wordt nu aangepakt. Zo geeft Spotify nu aanbevelingen op basis van de muziek waar je naar luistert. Dettmeijer: ‘Het is nu persoonlijker.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in