Overslaan en naar de inhoud gaan

GMC13: ‘Marketeers verliezen hun gezond verstand’

‘Veel marketeers verliezen hun verstand als het op online of social aankomt,’ stelt Alexandra Jankovich van Sparkoptimus vandaag op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om de transitie naar online goed te kunnen begrijpen en uitvoeren, zouden marketeers veel kunnen leren van de reisindustrie, zo stelt Alexandra Jankovich, managing partner bij Sparkoptimus in een energiek betoog op Het Grote Marketing Congres, waarin ze marketeers vooral oproept hun gezond verstand te blijven gebruiken.

related partner content for mobile comes here

‘Uiteindelijk draait het allemaal maar om twee vragen: heeft het toegevoegde waarde voor de klant? En: levert het goede financiële resultaten op voor de organisatie,’ stelt Jankovich. ‘Je hoeft niet meteen ingewikkeld gaan doen met allemaal snufjes en hippe services, maar gewoon goed weten wat de klant wil.’

Volgens Jankovich is de reisindustrie een lichtend voorbeeld als het gaat om de transitie naar de online beleving. Zeventig procent van de reisaankopen wordt al online gedaan. Hoe consumenten zich online oriënteren en reizen boeken, is volgens Jankovich kenmerkend voor het gedrag van online shoppers.

‘Mensen oriënteren zich, lezen reviews, bepalen daarin zelf hun startpunt en als ze geïnspireerd zijn, willen ze meteen kunnen boeken. Hierbij is de koppeling tussen marketing en sales vanzelfsprekend. De klant interesseert het niets dat een bedrijf een aparte marketing- en een aparte salesafdeling geeft. De klant wil zich gewoon laten inspireren en meteen kunnen boeken. Klaar.’

De ontwikkeling die de reisindustrie heeft doorgemaakt is volgens Jankovich een voorbode voor wat ook andere markten te wachten staat. 'Als het op reizen aankomt, wil niemand meer uren in de rij staan voor wat folders en vervolgens nog eens uren om uiteindelijk te kunnen boeken. Niemand wil meer naar een hotel waarvan het maar afwachten is hoe het eruit ziet. Daar komt nu dus ook geen enkele reisaanbieder meer mee weg. Alleen aanbieders die de klant optimaal bedienen in diens journey zullen succesvol blijven. Die ontwikkeling zal in andere markten niet anders zijn.'

Om als industrie een succesvolle transitie te maken naar e-commerce, is het verlagen van de drempel voor de consument dan ook cruciaal, luidt haar betoog. 'Het allereerste succes van Bol.com schuilt in de mogelijkheid om met acceptgiro te betalen,' aldus Jankovich. 'daarmee speelden ze in op de aarzeling om online aankopen te doen en maakten ze de overstap voor consumenten gemakkelijker. Niet ingewikkeld. Wel goed ingespeeld op de behoefte van de consument en dus succesvol.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in