Overslaan en naar de inhoud gaan

Whiteboarding en flipovering: een must voor impact

Zelf schrijven is attractief, authentiek en overtuigend. Kijk maar naar Simon Sinek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je kent het wel. Sildes die je om de oren vliegen in een keynote of powerpoint. De presentator die heel handig is met de clicker. Prezi’s die je geest op de proef stellen doordat ze het publiek laten ruimtereizen op een canvas. Je moet verdomd handig zijn om het op de juiste wijze te gebruiken zonder je publiek te irriteren. Zelf heb ik gênante ervaringen achter de rug waarbij ik een (destijds) moderne tool (Prezi en een clicker) moest en zou uitproberen op een welwillend publiek. Na 15 minuten zag ik al een paar gasten een whatsappje maken of een bericht op Facebook bekijken. 

related partner content for mobile comes here

Intuïtief gebruik ik nu al jaren zowel een digitaal presentatie-middel met alleen afbeeldingen en een whiteboard of flip-over voor de diagrammen en tekst. 

Wat zijn nu de voordelen van het whiteboard en de flip-over?

  • Zelf schrijven is attractiever. Het oog wil ook wat en het lopen naar een flip-over zorgt voor dynamiek;
  • Het lichaam beweegt en daardoor blijken mensen beter en langer te onthouden; 
  • Zelf schrijven is geloofwaardiger en authentieker;
  • Zelf schrijven heeft de grootste overtuigingskracht;
  • Zelf schrijven geeft meer houvast en controle in je presentatie. Je kunt ter plekke bijsturen. Slides zijn statisch en lastig aan te passen ter plekke;
  • Aantekeningen op whiteboard of de muur kun je laten staan tijdens het verdere verloop; een mooi ankerpunt voor de luisteraars. Ze weten na een toiletbezoek precies wat er is behandeld en wat er gaat komen;
  • Een kanttekening: uiteraard blijft het lastig om informatie naderhand te mailen. Met een digitaal hulpmiddel is dat eenvoudiger.

Natuurlijk, ik heb goede voorbeelden gezien van uitgekiende visuals in keynote of powerpoint. Maar dat is een hele kunst en eerder uitzondering dan regel. Kijk eens naar Simon Sinek, de auteur van „Leaders eat last”. Hij gebruikt geen slices, alleen een flip-over. En het werkt als een tierelier. Zie deze video van Simon Sinek: .

Sinek is niet de enige die er zo over denkt. Recente experimenten van Zakary Tormal, professor aan de Stanford University Graduate School of Business, tonen overduidelijk aan dat whiteboarding de absolute winnaar is. Het wint glansrijk van de powerpoint performance, prezi of andere slide-show. 

Dus weg met die clicker!

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in